
Správa o monitorovaní hlavných  
spravodajských relácií STV, TV Markíza a TV Luna 

v období od 01.06.2000 do 30.06.2000 

 
 
Predkladá: Programový odbor 
Spracovali:  
•  STV - Mgr. E. Kuželjová 
•  TV Markíza - R.Hrnčiarik 
•  TV Luna - M. Cafiková 
 
Prerokované Radou SR pre RTV dňa 19.09.2000  

Úvod 

Hlavným poslaním spravodajstva je sprostredkovávať aktuálne, spoločensky podstatné 
informácie, ktoré odrážajú myšlienkovú pluralitu spoločnosti a slúžia verejnosti k 
utváraniu vlastných názorov. Preto má byť spravodajstvo pokiaľ možno objektívne, 
presné, vyvážené, nezaujaté a poctivé pri výbere, spracovaní a prezentácii, nestranné, 
aktuálne, jasné a zrozumiteľné. Aj z tejto definície spravodajstva sa vychádzalo pri 
stanovení cieľa analýzy spravodajských relácií, predovšetkým však z poslania a 
pôsobenia Rady SR pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktoré jej prislúcha podľa 
zákona č.160/1997 o Rade SR pre rozhlasové a televízne vysielanie a z platných 
právnych predpisov týkajúcich sa rozhlasového a televízneho vysielania, predovšetkým z 
§ 4 ods.2 zákona č.468/1991 Zb. o rozhlasovom a televíznom vysielaní, podľa ktorého: 
"Prevádzkovatelia poskytujú objektívne a vyvážené informácie nevyhnutné pre slobodné 
vytváranie názorov" a § 9 toho istého zákona, ktorý prevádzkovateľov zo zákona 
zaväzuje "prispievať k utváraniu demokratickej spoločnosti a odrážať jej názorovú 
pluralitu najmä tým, že ich vysielanie nesmie jednostranne prihliadať iba na jednotlivé 
názorové orientácie, na jedno náboženské vyznanie alebo svetonázor, nazáujem jednej 
politickej strany, hnutia, skupiny alebo časti spoločnosti". 

Svojím zameraním monitoring vychádza taktiež: 

•  zo slobody prejavu  
•  zo zákona o Slovenskej televízii  
•  z Odporúčania čís. R/97/19 Výboru ministrov Rady Európy členským štátom "O 
zobrazovaní násilia v elektronických médiách".  

Cieľom analýzy bolo zistiť, aké témy dominujú v sledovanom období v hlavných 
spravodajských reláciách STV, TV Markíza a TV Luna, na akom priestore a akým 
spôsobom sú prezentované politicky relevantné subjekty, aká je profesionálna úroveň 
týchto spravodajských relácií z hľadiska výskytu nekorektných správ. Predmetom 
monitoringu bola aj odôvodnenosť resp. neodôvodnenosť zobrazenia reálneho násilia v 
hlavných spravodajských reláciách.  



Analýza hlavných spravodajských relácií STV, TV Markíza a TV Luna sa uskutočnila v 
časovom rozpätí od 01.júna 2000 do 30.júna 2000. Monitorovalo sa 30 dní a 
odmonitorovaných bolo spolu 90 spravodajských relácií, v nich odznelo spolu 1389 
príspevkov z domova i zo zahraničia. Za predmet bližšieho monitoringu sme si určili iba 
domáce spravodajstvo, pričom sledovanými parametrami boli:  

1. tematická štruktúra domáceho spravodajstva  
2. priestor, ktorý mali politicky relevantné subjekty v reláciách  
3. spôsob, akým boli jednotlivé subjekty prezentované  
4. spôsob zobrazovania reálneho násilia v hlavných spravodajských reláciách  
5. výskyt nekorektných správ.  

Zahraničné spravodajstvo bolo predmetom nášho monitoringu iba z hľadiska rozsahu a 
posudzovania odôvodnenosti resp. neodôvodnenosti zobrazovania reálneho násilia v 
príspevkoch, ktoré násilie zobrazovali. 

Sledovanie a zaznamenávanie informácií 

V rámci štruktúry domáceho spravodajstva sa zaznamenávala téma každého príspevku 
podľa kategorizačného kľúča:  

1. zahraničná politika SR  
2. domáca politika  
3. bezpečnosť, kriminalita  
4. hospodárstvo  
5. samospráva  
6. obrana, armáda  
7. odbory  
8. nehody, nešťastia  
9. zdravotníctvo  
10. justícia  
11. školstvo  
12. doprava  
13. životné prostredie  
14. menšiny  
15. cirkev  
16. médiá  
17. mimovládne organizácie  
18. iné.  

Do kategórie Iné boli zaraďované príspevky, ktorých hlavná téma nezodpovedala žiadnej 
stanovenej kategórii. Keďže skupina týchto príspevkov sa počas monitoringu ukázala 
tematicky rôznorodá a pomerne početne zastúpená, kategória sa rozdelila na tri ďalšie - 
Kultúra, Spoločnosť, ľudia a Kuriozity. 



Údaje boli zaznamenávané a analyzované podľa rozsahu /čas/. Pri príspevkoch 
zahraničného spravodajstva bol zaznamenávaný iba ich rozsah. 

Sledovanie priestoru a spôsobu, akým boli jednotliví zástupcovia politicky relevantných 
subjektov v médiách zobrazovaní, je základným parametrom pre analýzu vzťahu médií a 
prezentovaných strán. Pri sledovaní tohto parametra redukovaným súborom boli 
príspevky, v ktorých boli priamo či nepriamo prezentované politické osobnosti niektorej 
zo stanovených kategórií: 

1. prezident  
2. vláda SR 
3. parlamentné opozičné strany 
4. parlamentné koaličné strany 
5. mimoparlamentné politické strany. 

Časový priestor venovaný sledovaným subjektom bol meraný v sekundách a sledovaným 
osobám sa pripisoval, keď: 

•  osoba hovorila na kameru, čím sa priamo prezentovala 
•  o osobe sa vyjadroval iný subjekt, napríklad politik alebo občan 
•  o osobe hovoril zástupca média, pričom osoba bola v zábere a materiál bol 
komentovaný redaktorom. 

Prípad, keď subjekt nedostal priestor, ktorý by sa dal zmerať, ale bol spomenutý, bol 
označený ako zmienka a mal pridelený čas 1 s. 

Ku každému subjektu popri priestore a zmienke bola priradená aj hodnotiaca známka, 
ktorá vystihuje spôsob, akým sú informácie o meranom subjekte prezentované. 
Hodnotiaca známka odzrkadľuje, v akom svetle je subjekt prezentovaný. Hodnotová 
škála pozostávala z 3 stupňov: pozitívne, neutrálne, negatívne.  

Súčasťou televízneho spravodajstva sa stalo aj zobrazovanie násilia, ktoré môže na 
diváka pôsobiť negatívne, deprimujúco a niekedy až šokujúco. Sledovaním spôsobu 
zobrazenia reálneho násilia v spravodajských reláciách sa sledovalo zmapovanie výskytu 
informácií s neodôvodneným zobrazovaním násilia. Posudzovala sa odôvodnenosť resp. 
neodôvodnenosť tohto zobrazenia, pričom ako východisko bola použitá definícia 
neodôvodneného zobrazenia násilia, podľa ktorej, ako ju charakterizovalo Odporúčanie 
číslo R/97/ 19 Výboru ministrov Rady Európy členským štátom "O zobrazovaní násilia v 
elektronických médiách", "za neodôvodnené zobrazenie násilia sa považuje šírenie 
slovných a obrazových komunikátov, ktorých násilné obsahy alebo spôsob ich uvedenia 
sa vyzdvihujú do popredia bez kontextuálneho opodstatnenia." Zaznamenávali sa druhy 
zobrazených násilných činov, kontext prezentácie násilia a formy zobrazovania násilia a 
vzájomná prepojenosť týchto charakteristík 



Sledovanými záznamovými jednotkami v prípade sledovania spôsobu zobrazenia 
reálneho násilia boli správy domáceho i zahraničného spravodajstva obsahujúce prvky 
reálneho násilia. 

Sledovaním výskytu nekorektných správ v monitorovaných spravodajských reláciách sa 
sledovalo napĺňanie kritérií profesionálnej žurnalistiky a žurnalistickej etiky. V hrubých 
rysoch boli nekorektné informácie určené týmito ukazovateľmi: 

•  jednostranné informácie, v ktorých neboli uvedené iné skutočnosti alebo názory 
•  skreslené, nepresné informácie  
•  zaujaté a obviňujúce skutočnosti  
•  komentatívne prvky v správe  
•  významné informácie, o ktorých médium neinformovalo  
•  expresívne alebo nepresné použitie jazyka alebo opisu  
•  používanie obrazových, zvukových efektov s pozitívnym alebo negatívnym 
zafarbením.  

Pri určovaní týchto ukazovateľov sa vychádzalo z kritérií žurnalistickej práce, ktorými sú 
podľa L.Hagena relevancia, transparentnosť, presnosť, vecnosť, vyváženosť, 
rôznorodosť, aktuálnosť, zrozumiteľnosť. 

Záznamové dáta boli vpisované do formulárov a následne spracovávané počítačom. 

Pri spracovaní projektu a výbere metód bola použitá táto literatúra: 
Denis McQuail, Úvod do teorie masové komunikace, Portál, Praha 1999 
Memo ´98 Monitoring médií, Pro Media Slovakia, Bratislava 1999 
Michael Kunczik, Základy masové komunikace, Karolinum Praha 1995 
Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I., Analýza obsahu mediálních sdělení, Praha 
1998 
Médiá a voľby II, Bratislava 1999 
Otázky žurnalistiky, č.1, 1999 

I.Štruktúra hlavných spravodajských relácií STV, TV Markíza a TV Luna 

Noviny STV 

Noviny STV sú hlavnou spravodajskou reláciou Slovenskej televízie. Ich štruktúru tvoria 
správy z domova a zo zahraničia, ktoré sú vysielané najčastejšie v blokoch. V prípade 
výnimočných zahraničných udalostí sú tieto správy odvysielané i jednotlivo. V štúdiu 
reláciu moderuje l moderátor. Úvod relácie tvoria správy v titulkoch - headline. Uvádzajú 
najaktuálnejšie správy z domova (2 titulky) a zo zahraničia (1 titulok). Jednotlivé správy 
uvádza moderátor v skrátenej, komprimovanej podobe. Po úvode moderátora nasleduje 
správa, prevažne rozšírená. Žánrovo nie je úplne čistá ( vkladanie komentatívnych 
prvkov) a má nasledujúcu štruktúru:  

•  titulok vypovedajúci o probléme, téme v komprimovanej podobe  



•  verbálne a nonverbálne uvedenie udalosti moderátorom v skratke  
•  špecifikovanie témy, resp. popis udalosti, problému spravodajským redaktorom s 
kamerou v reáli  
•  výpovede respondentov formou spravodajsko-publicistického rozhovoru so 
spravodajským redaktorom  
•  použitie aktuálneho obrazového materiálu v reáli  
•  resp. použitie archívnych záberov dokresľujúcich udalosť, problém alebo len voľne ho 
ilustrujúce  
•  potenciálna spravodajská analýza, resp. syntéza udalostí  
•  potenciálne použitie grafiky pre lepšiu a názornú informovanosť divákov  
•  priamy vstup redaktora - zahraničného korešpondenta do vysielania príspevku  
•  stanovisko, resp. krátke komentovanie udalosti, problému redaktorom - spravodajcom 
prezentovanej témy, problému. 

Začiatok vysielania Novín STV je denne o 19.30 hodine. Sledovaným obdobím bol jún 
2000. Bolo odmonitorovaných 30 vydaní danej relácie na časovej ploche 8 hodín 39 
minút 52 sekúnd. Celkovo bolo zmonitorovaných 393 príspevkov, z toho 257 z domova a 
136 zo zahraničia. Priemerná dĺžka jednej spravodajskej relácie bola 18 minút 20 sekúnd, 
priemerná dĺžka jedného príspevku domáceho spravodajstva predstavovala 1 minútu 30 
sekúnd, priemerná dĺžka jedného príspevku zahraničného spravodajstva bola 45 sekúnd. 
Monitorovaná časová plocha zahraničného spravodajstva predstavovala 1 hodinu 44 
minút 35 sekúnd. 
Správy zo zahraničia boli preberané prevažne zo svetových spravodajských agentúr. Táto 
časť spravodajstva nebola predmetom hlbšej analýzy.  

Televízne noviny Markíza  

Hlavná spravodajská relácia TV Markíza Televízne noviny je vysielaná každý deň o 
19.00 hod. V štúdiu sa striedajú vždy moderátorka a moderátor. Štruktúru tvorí prehľad 
domácich a zahraničných udalostí vysielaných v blokoch. Správa domáceho 
spravodajstva mala podobu kombinovanej správy uvedenej krátkym komentárom 
moderátora v štúdiu, v pravom rohu bol uvedený titulok s grafickým obrázkom. Po 
moderátorovom úvode nasledovala obrazová časť. Podobne prvá správa zahraničného 
spravodajstva bola uvedená komentárom moderátora, po ktorom nasledovala obrazová 
časť. Ďalšie obrazové správy zahraničného spravodajstva bývali ostro nastrihávané jedna 
za druhou s komentárom mimo obraz. Blok správ domáceho spravodajstva bol od 
zahraničného spravodajstva oddelený predelmi. Spravodajské príspevky mali informačný 
charakter, okrem rozhovoru prezidenta R. Schustera s redaktorom Ľ. Lintnerom 
odvysielanom dňa 15.6. pri príležitosti výročia jeho nástupu do funkcie, v ktorom 
prezident komentoval situáciu v spoločnosti a celospoločenské problémy. 

Celkovo bolo zmonitorovaných 30 relácií na celkovej ploche 10 hodín a 46 min. 
Zmonitorovaných bolo 507 spravodajských príspevkov, z toho 311 z domova. V jednom 
spravodajskom vydaní bolo odvysielaných približne 11 správ domáceho spravodajstva a 
6 správ zahraničného spravodajstva. Jedna relácia trvala približne 22 min. Úvodné titulky 
obsahovali približne 3 správy. Uvedené boli najmä správy o násilných trestných činoch , 



domáce politické dianie a vždy aspoň jeden titulok zo zahraničného spravodajstva. Podiel 
domáceho spravodajstva vysoko prekračoval podiel zahraničného spravodajstva (graf 
č.2a, graf č.2b)

Spravodajstvo TV Markíza bolo zamerané najmä na sledovanie domácej politickej scény, 
hospodárstva, správy o násilných trestných činoch a nechýbali bulvárne informácie z 
domova a zo sveta. Charakteristickou témou spravodajstva TV Markíza bola téma 
bezpečnosti a kriminality, v ktorej dominovali násilné trestné činy. Zvlášť brutálne 
trestné činy boli uvádzané v prvej polovici spravodajského vydania. Zaradenie tém v 
spravodajskej relácii bolo nasledovné: domáce spravodajstvo - domáca politika, prípadne 
dôležitá správa dňa alebo zvlášť nebezpečná trestná činnosť alebo násilný čin, správy z 
ekonomiky a hospodárstva, zahraničné spravodajstvo, správy o menšinách, nadáciách a 
samospráve, správy z regiónov, kultúra a zábava.  
Zahraničné spravodajstvo bolo preberané zo zahraničných agentúr a televízií, okrem 
správ zo svetovej výstavy EXPO 2000 v Hannoveri a správ o stave liečenia prezidenta v 
Rakúsku, odkiaľ informovala redaktorka TV Markíza. 

Hlavné správy TV LUNA 

Hlavná spravodajská relácia má v programovej štruktúre TV Luna svoje stabilné miesto. 
Vysiela sa denne v čase od 18.50 h a jej časový rozsah je približne 18 minút. Štruktúru 
spravodajstva tvorí prehľad domácich a zahraničných udalostí vysielaných v blokoch, v 
štúdiu sa striedajú vždy dvaja moderátori. Úvod relácie tvorí prehľad najaktuálnejších 
udalostí dňa - väčšinou 2 z domova a 1 zo sveta. Záver spravodajskej relácie patrí 
pravidelne upútavkám na večerné programy televízie. 

V sledovanom období - jún 2000 - bolo odmonitorovaných 30 relácií na ploche 9 hodín 
26 minút 30 sekúnd. Priemerný časový rozsah jednej relácie predstavoval 18 minút 53 
sekúnd, najdlhší rozsah spravodajskej relácie bol 21 minút 57 sekúnd, najkratší 15 minút 
23 sekúnd. Väčšina príspevkov domáceho spravodajstva mala podobu rozšírenej 
kombinovanej správy - tzn. najprv bola správa uvedená moderátorom v štúdiu a krátkym 
titulkom, nasledovalo rozvedenie témy spravodajským redaktorom a obrazovou 
reportážou. Najrozšírenejšie boli správy s prvkami rozhovoru. Takmer všetky príspevky 
mali informačno-konštatačný charakter. Zahraničné spravodajstvo tvoril blok väčšinou 
obrazových agentúrnych správ vysielaných v dynamickom slede. 

Celkovo odvysielala Luna v sledovanom období 236 príspevkov domáceho a 253 
príspevkov zahraničného spravodajstva. Podiel domáceho spravodajstva podľa počtu 
príspevkov bol menší, podľa časového rozsahu však predstavoval až 68% /viď graf č.2a a 
graf č.2b/, pretože kým priemerná dĺžka 1 príspevku domáceho spravodajstva bola 
takmer 2 minúty /1 minúta 59 sekúnd/, zahraničného iba 40 sekúnd. 

II. Sledované parametre 

Sledovanými parametrami domáceho spravodajstva hlavných spravodajských relácií 
STV, TV Markíza a TV Luna boli:  



1. tematická štruktúra domáceho spravodajstva  
2. priestor, ktorý mali politicky relevantné subjekty v reláciách  
3. spôsob, akým boli jednotlivé subjekty prezentované  
4. spôsob zobrazovania reálneho násilia v hlavných spravodajských reláciách  
5. výskyt nekorektných správ.  

1. Tematická štruktúra domáceho spravodajstva v sledovanom období 

Noviny STV 
/graf č.1 / 

V rámci kategórie Domáca politika, ktorá bola dominantná, najväčšiu skupinu 
spravodajských príspevkov tvorili informácie (frekvencia a časová plocha) o zdravotnom 
stave prezidenta R. Schustera. STV prinášala informácie o zasadaní vlády SR, napr. 
prijatie zákona o VÚC, schválenie zákona o vysielaní a retransmisii. Boli mapované 
spory vo vládnej koalícii v dôsledku vzniku SDKÚ, aktivity vlády vzťahujúce sa k 
riešeniu problému korupcie. Značný priestor mali príspevky mapujúce nezhody v SDK- 
hroziaci rozklad poslaneckého klubu SDK, osud DÚ, tlak koaličných partnerov na 
identifikáciu SDKÚ. Bol medializovaný zápas o post predsedu a podpredsedov KDH, 
rozpory v SDĽ súvisiace so súbojom o získanie kresla predsedu strany, reakcie politikov 
a politických strán na zdravotný stav a spôsob liečby prezidenta, kritika ministra 
zdravotníctva T. Šagáta. STV prinášala kritické informácie o činnosti parlamentu - 
prezentovala "deprimáciu" niektorých poslancov z morálky zákonodarného zboru, 
schválenie zákona o konkurze a vyrovnaní, odhlasovanie zvýšenia dôchodkov o 10% v 
parlamente, prerokovanie správy o činnosti SIS za rok 1999, zbavenie imunity I. 
Sládečka, schvaľovanie zákonov i o politickej rovine rozporov v SPP, postup vlády v 
súvislosti s bojom proti korupcii, atď. 
Časová plocha danej témy predstavovala až 33,4% z celkovej plochy venovanej 
tematickej štruktúre spravodajstva. 

V kategórii Hospodárstvo, ktorá bola druhou najdominantnejšou v monitorovanom 
období, STV vo zvýšenej frekvencii prezentovala problematiku riešenia eliminácie strát v 
poľnohospodárstve spôsobených mimoriadnym suchom, privatizácie Slovenských 
telekomunikácií a Transpetrolu ( neinformovala ale napr. o známych výhradách J. 
Čarnogurského k danej privatizácii). Priniesla informácie o napätí v SPP, nezhodách 
medzi riaditeľom SPP P. Kinčešom a šéfom dozornej rady SPP L. Krajňákom, 
výsledkoch auditu v SPP, o vyjadreniach ministra hospodárstva k uvedeným problémom, 
negatívnych postojoch podpredsedu vlády I. Mikloša k aktivitám L. Krajňáka. STV tiež 
informovala o vymenovaní nového riaditeľa SE, nespokojnosti podpredsedu vlády pre 
ekonomiku s prácou bankového dozoru NBS v súvislosti s krachom SKB, finančných 
problémoch Devín banky a spôsobe ich sanovania vládou, o problémoch v Dopravnej 
banke, ale aj probléme výskytu geneticky modifikovaných organizmov na našom trhu. 
STV sa venovala aj problematike zahraničných obchodných reťazcov. 
Boli prezentované informácie o vyplácaní náhrad za nedostupné vklady v Slovenskej 
kreditnej banke, krachu a.s. SUN, situácii v Novom Calexe, v Kovohutách Krompachy, v 
Lodeniciach v Komárne, o otvorení nového podniku v Košťanoch n/Turcom, atď. 



Dominantnú frekvenciu mali problémy v rezorte poľnohospodárstva spôsobené suchým 
počasím. V percentuálnom vyjadrení predstavovala daná téma 23,6% z tematickej 
štruktúry Novín STV. 
Problémy súvisiace s nezamestnanosťou ako kľúčovým problémom našej spoločnosti 
nemali v Novinách STV náležitú časovú plochu ani frekvenciu ( 3 príspevky). Tejto téme 
bol venovaný jediný seriózny analytický príspevok, ktorý prezentoval dôsledky 
nezamestnanosti a chudoby na obyvateľstvo Slovenska. 

V kategórii Bezpečnosť, kriminalita zvýšenú pozornosť venovala STV ekonomickej 
kriminalite - údajné tunelovanie Kúpeľov Sliač-Kováčová, prešetrovaniu hospodárenia 
Správy štátnych hmotných rezerv, vyšetrovaniu úniku informácií zo SIS v súvislosti s 
podozreniami voči Správe štátnych hmotných rezerv. Medializovaný bol prípad 
modelingového experta S. Jányho v súvislosti s prechovávaním drog, zhabanie drog na 
hranici s Ukrajinou, páchanie trestnej činnosti niektorými príslušníkmi polície, vraždy. 
Časová plocha predstavovala 7,1% z celkovej časovej plochy venovanej tematickej 
štruktúre spravodajstva STV, čo predstavuje 3. pozíciu v rámci sledovaných tematických 
okruhov.  

Zdravotníctvo - Problémy v rezorte neboli hlbšie analyzované. Najviac pozornosti STV 
venovala v tom čase najhorúcejšiemu problému, akým bola hrozba distribútorov liekov 
zastúpených Asociáciou dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok, o ich 
pripravenosti predávať lekárňam a zdravotníckym zariadeniam lieky a zdravotné 
pomôcky za hotovosť. V súvislosti s týmto problémom STV mapovala dlhy poisťovní za 
lieky, nedostatok financií v rezorte. Recipientom bola prezentovaná snaha lekárskeho 
stavu urýchliť prijatie zákona o lekárskom povolaní, hroziace protesty lekárov za 
zvýšenie platov. 
Bol odvysielaný analytický príspevok o počte interrupcií v závislosti na užívaní 
antikoncepčných preparátov, o zažehnaní priamych platieb za lieky. K obnaženiu 
skutočných problémov v rezorte došlo v súvislosti s liečbou prezidenta republiky. 
S hospitalizáciou R. Schustera súviseli informácie o problematickej úrovni nášho 
zdravotníctva, ktoré sa podľa správy WHO ocitlo až na 62.mieste v ramci ostatných 
sledovaných krajín sveta. Daná téma mala iba 6,0% časovej plochy z celkovej tematickej 
štruktúry sledovaného spravodajstva STV. 
Spravodajské príspevky z danej oblasti boli spracované profesionálne.  

Zahraničná politika - Zahraničná politika SR bola prezentovaná v súvislosti s 
integračnými snahami SR do EÚ, s návštevou predsedu čínskeho parlamentu Li Pchenga 
v SR, návštevou rumunského prezidenta E. Constantinesca, indického vicepremiéra, 
zavedením víz s Ukrajinou, návštevou rakúskej ministerky zahraničných vecí B.Ferrero-
Waldnerovej, stretnutie premiérov Visegrádskej skupiny a v súvislosti s otázkami 
možného vstupu SR do OECD. Výsledkom zahraničnopolitických aktivít SR bolo i 
posvätenie cintorína padlým nemeckým vojakom v Bratislave. 
Časová plocha tejto kategórie predstavovala 4,9% z celkovej časovej plochy domáceho 
spravodajstva.  



Kategórii Školstvo v spravodajstve STV patrila 6. pozícia. Priestor dostala prezentácia 
ťaživej ekonomickej situácie v rezorte, nedostatok ubytovacích kapacít na 
vysokoškolských internátoch, zhoršujúca sa kvalita bývania na internátoch, finančné 
problémy základných, cirkevných a nemocničných škôl, koncepcia rozvoja vysokého 
školstva, prepúšťanie pedagogických i nepedagogických pracovníkov z rezortu, problémy 
súvisiace s potenciálnym spoplatnením štúdia na vysokých školách, spôsob prijímania 
uchádzačov na Lekárskej fakulte UK.  

Príspevky v kategórii Samospráva sa dotýkali informovania o hospodárení mesta 
Bratislavy, o postupe prác na reforme verejnej správy, schválení zákona o VÚC vládou 
SR, o úsilí SMK a SOP presadiť podpredsedu vlády pre legislatívu Ľ. Fogaša ako záštitu 
nad reformou verejnej správy. Daná tematika predstavovala iba 0,9% z celkovej časovej 
plochy domáceho spravodajstva. 

Obrana, armáda - STV priniesla obraz reálneho stavu armády vyžadujúceho si značné 
investície. Poukázala na možné hľadanie zdrojov pre reorganizáciu armády, na prípravu 
nového zákona o bezpečnosti, na účinnosť novely zákona o civilnej službe, ale i veľmi 
zlú ekonomickú situáciu v armáde. 

Justícia - Predmetom medializácie sa stal predovšetkým postup kárneho senátu NS SR v 
kauze Štefanko, výhrady predsedu NS SR Š. Harabina voči novele ústavy, zastavenie 
trestného stíhania G. Krajčiho senátom Okresného súdu Bratislava I., realizácia projektu 
urýchľovania činnosti súdov, príprava návrhu zákona o ombudsmanovi, potvrdenie 
prokuratúry o zákonnom postupe polície pri predvedení V. Mečiara. Časová plocha danej 
témy predstavovala 3,1 % plochy domáceho spravodajstva. 

Doprava - Kategóriu prezentovali predovšetkým informácie o zvýšení cestovného na 
železničnej trati Šaľa-Bratislava a späť a o pripravovanej privatizácii SAD. Správy 
zodpovedného redaktora mali solídnu profesionálnu úroveň. Téme bola venovaná 
minimálna pozornosť - 0,9% z celkovej tematickej štruktúry. 

Životné prostredie - Problematika životného prostredia bola prezentovaná napr. 
poukazovaním na vznik neriadených, ale i riadených skládok odpadu v nadväznosti na 
finančné nároky na ich zriaďovanie, organizovanie kampane na ochranu slovenských 
lesov, rozdeľovanie finančných prostriedkov zo Štátneho fondu životného prostredia, 
pripomienkové konanie k návrhu zákona o životnom prostredí. STV danej téme venovala 
1,4% z celkovej tematickej štruktúry. 

Menšiny - Problematika menšín bola prezentovaná predovšetkým v súvislosti s migráciou 
Rómov a s ňou spojenou problematikou zavádzania vízovej povinnosti voči občanom SR 
zo strany štátov EÚ. Problémy Rómov v SR zarezonovali v súvislosti s publikovaním II. 
Správy EK proti rasizmu, v ktorej bola Slovenská republika kritizovaná za svoj postoj k 
rómskej menšine. Informácie o slovenských Rómoch boli prezentované aj v súvislosti s 
ich pokusmi o získanie politického azylu v Česku. Časová plocha tvorila iba 0,7 % z 
plochy domáceho spravodajstva. 



Médiá - Problematika médií bola v Novinách STV prezentovaná predovšetkým pri 
mapovaní schválenia zákona o vysielaní a retransmisii vládou SR, postupu zákona o 
vysielaní a retransmisii do 2. čítania v NR SR, kauzy Markíza versus Gamatex, 
vyjadrenia vedenia STV k návrhu zákona o vysielaní a retransmisii a výsledkom auditu v 
STV. Mediálna tematika mala časovú plochu 1,6% domáceho spravodajstva.  

Kategória Kultúra dostala priestor v príspevkoch týkajúcich sa potreby dostavby novej 
budovy Národného divadla, zničenia steny národnej kultúrnej pamiatky Spišský hrad, 
storočnice budovy divadla Aréna, úmrtia režiséra J. Mazanca, ocenenia slovenského 
filmu v zahraničí. STV pripomenula 60. výročie narodenia básnika S. Veigla a konanie 
filmového festivalu Art film v Trenčianskych Tepliciach. Kultúra predstavovala plochu 
2,1%. 

Cirkev - Cirkvi dostali priestor na prezentáciu informáciou o intronizácii metropolitu 
pravoslávnej cirkvi Nikolaja v Prešove a o sviatku Najsvätejšej trojice. 
Daná téma mala plochu 0,4% z celkovej plochy domáceho spravodajstva. 

Spoločnosť, ľudia - Sociálne problémy boli prezentované poukázaním na chudobu a jej 
dopady na životnú úroveň určitých skupín obyvateľstva SR, stretnutiami antiglobalistov v 
Bratislave. Do danej témy sme zaradili príspevky informujúce o udelení ocenenia otec 
roka, udeľovanie cien najlepším slovenským výrobkom - Slovak gold, odovzdávanie 
ocenení Spravodlivý medzi národmi a prieskumy verejnej mienky. Sledovaná téma 
predstavovala 4,2% plochy domáceho spravodajstva. 

Mimovládne organizácie -STV poskytla priestor niektorým nadáciám a združeniam, napr. 
zorganizovaním podujatia pre deti Združením rómskych žien. Prezentovala verejnosti 
názory Transparency International Slovensko, ktorá kritizovala postup vlády za nie vecne 
orientovaný stav riešenia problému korupcie. Časová plocha prezentácie danej témy 
predstavovala 1,8% zo štruktúry domáceho spravodajstva. 

Kuriozity - Daná oblasť sa prezentovala stretnutím balónistov v Košiciach, MS vo varení 
halušiek v Tureckej. Téma predstavovala 0,4% zo štruktúry domáceho spravodajstva. 

Televízne noviny TV Markíza 
/graf č.1 / 

Najväčší priestor v monitorovanom období dostali správy z domácej politiky, 
hospodárstva a ekonomiky a bezpečnosti a kriminality. Minimálny priestor vo vysielaní 
dostali správy, ktoré sa dotýkali menšín, dopravy, odborov a cirkví. Ak sa správy 
takéhoto zamerania vo vysielaní objavili, boli uvedené až v druhej polovici spravodajskej 
relácie.  

Domáca politika - Správy z domácej politickej scény boli uvádzané v prvej polovici 
spravodajského vydania a tvorili dominantnú skupinu správ v spravodajskej relácii. 
Frekventovanými témami tejto oblasti boli vnútrostranícke vzťahy v SDK a problémy jej 
poslaneckého klubu v súvislosti s odvolaním R. Kováča, vzťahy SDK s SDKU, situácia v 



SDĽ a v KDH. 
Podrobne bolo komentované spojenie SOP a SDSS a možné ďalšie spájanie politických 
strán. Pozorne bolo sledované napätie vo vnútri koaličného zoskupenia, ale aj vo vnútri 
SDK. Veľký počet strán, ktoré sa zúčastňujú na vládnutí, spôsobilo rozšírenie 
informačného priestoru, pretože problémy každej strany zúčastnenej na politickej moci sa 
premietali aj do vzťahov vo vláde a v koalícii. Mapovanými témami boli zmeny na 
postoch v KDH, situácia v SDĽ a jej vzťah k SDK /problém dvojitého členstva/. 
Spravodajcovia podrobne mapovali situáciu pred straníckymi voľbami a komentovali 
vzhľadom na politickú situáciu možné dôsledky týchto volieb. Monitorovaný bol audit 
štátnej správy a výhrady k nemu. Správy o KDH boli vygradované najmä správou o 
nekandidovaní J. Čarnogurského na predsedu strany. TV Markíza dala priestor 
kandidátom na post predsedu strany. 
Horúcou témou domácej politickej scény sa stal problém dôchodkov a licitácie poslancov 
o jeho výške. 
V závere monitorovaného obdobia bol dominantnou témou zdravotný stav R. Schustera a 
s tým súvisiaci problém presunu kompetencií na vládu a predsedu parlamentu. TV 
Markíza vyslala svojho spravodajcu do Rakúska, aby mohol okamžite priamo z miesta 
informovať o zmenách zdravotného stavu R. Schustera.  
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 26,1% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Hospodárstvo - Spravodajstvo z ekonomiky a hospodárstva bolo zamerané najmä na 
privatizáciu strategických podnikov, privatizačné kauzy z minulosti, správy z 
poľnohospodárskeho sektora a okrajovo aj na pohyby na slovenských burzách a situáciu 
v bankovom sektore. Vo väčšine prípadov sa k hospodárskym otázkam vyjadroval I. 
Mikloš, Ľ. Harach a B. Schmögnerová. Správy z hospodárstva a ekonomiky boli 
uvádzané najmä v druhej polovici spravodajského vydania. 
TV Markíza sa venovala problémom v SPP, pričom možnosť vyjadriť sa dostali obidve 
strany sporu. Veľký priestor dostali správy z poľnohospodárskeho sektora vzhľadom na 
sucho a škody, ktoré spôsobilo. Privatizácia podnikov v minulosti a v súčasnosti bola 
pravidelnou témou spravodajskej relácie. Typickým príkladom bola kauza Kúpeľov 
Sliač. TV Markíza ďalej informovala o úspešnej privatizácii ST. 
Pravidelne boli uverejňované informácie o situácii v bankách, pričom NBS bol 
poskytnutý priestor vyjadriť sa k problémom v konkrétnych bankách. Široký priestor 
dostali informácie o skrachovanej firme SUN, pričom bol poskytnutý priestor všetkým 
zainteresovaným stranám. Hospodárstvo regiónov bolo komentované najmä pri 
výjazdoch poslancov, napríklad príspevok, v ktorom J. Volf sľúbil osobnú 
zainteresovanosť v probléme krachujúcich fabrík v juhovýchodných okresoch.  
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 17,8% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Bezpečnosť, kriminalita - Informácie o trestných činoch a obvineniach osôb patrili k 
stabilným témam spravodajstva. TV Markíza odvysielala príspevky o každom obvinení z 
trestného činu politika. Podobne informovala o útokoch na osoby, výbuchoch 
nástražných systémov, vydieraní cudzincov. Problematika drog bola komentovaná v 
súvislosti s nájdením drog v aute S. Jányho. Prezentovanou témou tejto oblasti bola aj 



kauza I.Lexu, jeho trestné stíhanie a odchod do cudziny.  
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 16,6% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Zdravotníctvo - Problémy zdravotníctva boli prezentované najmä vzhľadom na zlý stav 
rezortu. Komentovaný bol pripravovaný štrajk zdravotníkov, nízke platy v rezorte a 
situácia okolo možného zavedenia platieb za lieky. 
Po hospitalizácii prezidenta R. Schustera bola táto problematika mapovaná z hľadiska 
celkového stavu rezortu. Kritizovaný bol stav zdravotníckych zariadení a špeciálne 
nevyhovujúci stav zdravotníckeho zariadenia Ministerstva vnútra SR. 
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 6,3% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Školstvo - Spravodajské príspevky venované tejto téme boli zamerané najmä na 
podfinancovanie rezortu školstva. Minister Ftáčnik dostal možnosť vyjadriť sa ku 
všetkým dôležitým otázkam týkajúcich sa jeho rezortu.  
Komentovaná bola rozostavanosť škôl a nedostatok financií na ich dostavbu, ďalej kauzy 
súkromnej strednej školy a cirkevnej školy v Bratislave, nový systém prijímacích 
pohovorov na Lekársku fakultu UK. Komentovaná bola aj situácia na východe Slovenska 
v školách s rómskymi deťmi. 
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 4,3% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Mimovládne organizácie - Veľký priestor v spravodajstve dostala správa o ceste a 
manifestácii združenia VLK bojujúceho za záchranu lesov. TV Markíza ďalej 
informovala o správe Amnesty International, o vydavateľských aktivitách Matice 
slovenskej. Pravidelne dostávala priestor Nadácia Markíza. Z monitoringu vyplynulo, že 
Nadácia Markíza dostala neprimeraný časový priestor na prezentáciu svojich aktivít v 
porovnaní s činnosťou a aktivitami ostatných mimovládnych organizácií vyvíjajúcich 
činnosť v SR. Z 10 príspevkov 4 informovali priamo o jej aktivitách. Vzhľadom na 
personálnu prepojenosť Nadácie Markíza a TV Markíza dochádza prezentáciou aktivít 
uvedenej nadácie k pozitívnej propagácii daného média, dokonca v hlavnej spravodajskej 
relácii. Takúto prezentáciu treba považovať za neetickú, pretože jej realizáciou sa stiera 
rozdiel medzi informáciou a propagáciou.  
Téma bola zaraďovaná do druhej časti spravodajského vydania. 
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 3,5% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Kultúra - TV Markíza priniesla spravodajské informácie z divadla a filmu. Informovala o 
výročí divadla Astorka, o filmovom festivale Art Film Trenčianske Teplice, o loveckej 
výstave trofejí v Nitre, o výstave v Galérii Michalský dvor. Táto téma nepatrila k 
dominantám spravodajstva a bola zaraďovaná na záver spravodajského vydania. 
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 2,9% plochy domáceho 
spravodajstva. 



Zahraničná politika - Táto téma bola prezentovaná najmä v súvislosti so snahami SR o 
členstvo v OECD. Priestor v relácii dostala prezentácia SR na EXPO 2000 v Hannoveri, 
zahraničná návšteva rumunskej a čínskej delegácie a zavedenie víz s Ukrajinou. 
Zahraničná politika nepatrí k často prezentovaným témam v TV Markíza a v 
spravodajských vydaniach býva zaradená v závere prvej časti vydania.  
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 2,8% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Životné prostredie - Príspevky o tejto téme sa dotýkali ochrany zvierat - ničenie vajec 
dravcov, nedovolené skládky odpadu, ktoré ohrozujú kvalitu vody, výskyt zvláštneho 
druhu hmyzu v stenách tehlového domu a nálety škodcov spôsobené suchom. 
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 2,8% plochy domáceho 
spravodajstva.  

Obrana, armáda - V spravodajských príspevkoch bol prezentovaný neuspokojivý stav 
armády hlavne v súvislosti s budúcim začlenením SR do NATO. Neuspokojivý stav bol 
konštatovaný hlavne v letectve, aj v súvislosti s haváriou lietadla. Minister Kanis 
upozorňoval na nutné zvýšenie výdavkov na armádu, pretože obranyschopnosť armády 
prudko poklesla. Pozitívnou správou bolo odovzdanie nových bytov pre profesionálnych 
vojakov.  
Celková plocha venovaná tejto téme predstavovala 2,6% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Médiá, justícia, samospráva - Správy z týchto oblastí nepatrili k podstatným v tematickej 
štruktúre spravodajstva TV Markíza. Správy z médií informovali o kauze Gamatex vs. 
Markíza, v oblasti justície boli komentované návrhy J. Čarnogurského k zmenám v 
právnom poriadku, informácie o kauze Štefanko. Samospráva dostala priestor v súvislosti 
s vyjadreniami ZMOS-u k novému územnosprávnemu členeniu a k rozhodnutiu košickej 
samosprávy o predaji lesov. 

Menšiny, kuriozity, spoločnosť, ľudia, doprava, cirkev, odbory - Príspevky týchto 
kategórií mali minimálne zastúpenie v spravodajskej relácii. Z menšín bolo zastúpené 
rómske etnikum. V téme dopravy bol rozoberaný najmä problém mestskej dopravy v 
Bratislave a možných príspevkov zamestnávateľov. Príspevok o cirkvi informoval o 
intronizácii metropolitu pravoslávnej cirkvi v Prešove.  

 

Hlavné správy TV LUNA 
/graf č.1 / 

Príspevky domáceho spravodajstva hlavnej spravodajskej relácie zohľadňovali hlavné 
oblasti spoločenského života. Najviac priestoru z hľadiska tematického začlenenia 
spravodajských príspevkov venovala TV Luna v monitorovanom období informáciám z 
domácej politiky. Tieto príspevky boli takmer vždy aj obsahom headlinov /celkom 27-
krát/ a boli tiež príspevkami, ktoré otvárali spravodajstvo /celkom 24-krát/. Vzhľadom na 



hospitalizáciu prezidenta Schustera dominovali v druhej polovici monitorovaného 
obdobia informácie o jeho zdravotnom stave. Od 18.6. boli tieto informácie dennou 
súčasťou spravodajskej relácie a od 22.6. aj obsahom headlinov. Príspevky tejto skupiny 
vytvorili najdominantnejšiu tému daného obdobia a takmer pravidelne otvárali 
spravodajstvo. Druhou skupinou príspevkov z hľadiska rozsahu i frekvencie boli 
príspevky prinášajúce informácie z diania v parlamente. Najväčšie zastúpenie z nich mala 
problematika nevyjasnenosti vzťahov v poslaneckom klube SDK, diskusia okolo 
zvyšovania dôchodkov, postoje strán k prerokovávaným problémom. 
Ostatné príspevky v kategórii domáce spravodajstvo mali rozsah jedného, maximálne 
dvoch príspevkov a zodpovedali aktuálnemu dianiu na domácej politickej scéne. Celkovo 
predstavovala kategória domáca politika priestor 2 h 11 min 6 sek., čo je 35,9% rozsahu 
domáceho spravodajstva /graf č. 1 Príloha č.3/. 

Druhou najrozsiahlejšou kategóriou domáceho spravodajstva bola kategória 
Hospodárstvo. V rámci nej mali rozsahom i frekvenciou najväčšie zastúpenie príspevky s 
tematikou poľnohospodárstva /problémy súvisiace so suchom/ a personálnych problémov 
SPP. Predmetom záujmu boli tiež výsledky kontroly NKÚ v Správe štátnych hmotných 
rezerv a bankový sektor. Plocha príspevkov danej kategórie predstavovala 22,5%. 

8,9% celkového časového priestoru domáceho spravodajstva predstavovala kategória 
Spoločnosť, ľudia.Do tejto kategórie boli zaradené príspevky, ktoré prezentovali aktuálne 
špecifické problémy a udalosti /horúčavy, zemetrasenie, strach detí z vysvedčenia, 
pamätné dni a pod./ a príspevky informujúce o rôznych zábavných podujatiach, oslavách. 
Príspevky tejto kategórie boli zaraďované v závere domáceho spravodajstva, tak ako aj 
príspevky z kategórie Kultúra - Skupina týchto príspevkov mapovala oblasť filmu, 
divadla, výstavy a ich celkový časový rozsah predstavoval 4% plochy domáceho 
spravodajstva. 

Príspevkom kategórie Bezpečnosť, kriminalita bolo z hľadiska časového rozsahu 
venovaných 5,8% priestoru domáceho spravodajstva. Okrem informácií z vyšetrovania 
niektorých bývalých politických predstaviteľov /Lexa, Gavorník, Mečiar/ prinášali 
príspevky tejto kategórie informácie o násilných trestných činoch /6 príspevkov/, o 
prípadoch pašovania a prechovávania drog /prípad Saša Jány/, kriminálnych činoch 
ekonomického charakteru a o činnosti PZ. Príspevky danej kategórie spravodajstvo 
neotvárali, boli zaraďované neskôr a v headline sa objavili len 2-krát.  

Až za kategóriami predstavujúcimi súhrn informácií z oblasti kriminality a zábavy 
nasledovali v tematickej štruktúre spravodajstva Luny v sledovanom období správy z 
oblasti zahraničnej politiky SR. Napĺňanie tejto kategórie zvlášť závisí od aktuálnej 
situácie. V danom období to boli predovšetkým snahy SR o vstup do OECD, návšteva 
generálneho riaditeľa direktoriátu pre rozširovanie EÚ E.Landaburu v Bratislave, 
návšteva predsedu čínskeho parlamentu, stretnutie podpredsedu vlády Hamžíka s 
francúzskym vyslancom EK v SR W.Rochelom. Ďalšie zahraničné návštevy v SR, ako 
napr. návšteva rakúskej ministerky zahraničných vecí 6.6., írskej vicepremiérky 7.6., 
rokovanie premiérov Visegrádskej štvorky 9.6. v Štiříne pri Prahe, spravodajstvo Luny 
nepokrylo.  



Kategória Školstvo pokrývala plochu 4,3 %, pričom informácie z tejto oblasti boli 
pomerne rôznorodé - poplatky za vysokoškolské štúdium, problém financovania 
cirkevných škôl, Projekt 2000, nespokojnosť učiteľov. Z hľadiska profesionálnej 
žurnalistiky považujeme v danom období príspevky tejto tematickej oblasti za najlepšie 
spracované 

Príspevky pod kategóriou Médiá okrem toho, že informovali predovšetkým o finančných 
problémoch STV, predstavovali v 3 prípadoch aj vlastnú prezentáciu média - informácia 
o novej programovej štruktúre Luny, o rozšírení vysielania prostredníctvom 
terestriálneho vysielača a členstve Luny v ANRTS. 

Zdravotníctvo - Príspevky tejto kategórie zodpovedali aktuálnemu dianiu v oblasti 
zdravotníctva /protesty lekárnikov, lekárov/ a mapovali niektoré čiastkové problémy 
tohto rezortu /problematický nákup cytostatík, cenový výber v stomatológii/. Informáciu, 
ktorá sa objavila v niektorých iných médiách a podľa ktorej úroveň slovenského 
zdravotníctva zodpovedá podľa hodnotenia WHO 62.miestu v rámci ostatných krajín 
sveta, spravodajstvo Luny neprinieslo, tak ako ani žiadny príspevok analyzujúci celkový 
stav a úroveň zdravotníctva u nás. 

Mimovládne organizácie - O činnosti mimovládnych organizácií informovali v 
sledovanom období 3 príspevky - protest Amnesty International voči návšteve predsedu 
čínskeho parlamentu v SR, kritika Transparency International smerom k vláde a 
informácia o festivale dokumentárneho filmu Jeden svet, ktorý organizovala organizácia 
Človek v ohrození. 

Obrana, armáda - V danom období rezonovala v médiách informácia o výsledkoch 
Garettovej štúdie o stave Armády SR. Aj v spravodajstve Luny sa väčšina príspevkov v 
kategórii Obrana, armáda týkala tejto informácie. 

Zastúpenie príspevkov kategórie Justícia predstavovalo plochu 1%, príspevky ostatných 
kategórií - Samospráva, Odbory, Životné prostredie, Nehody a nešťastia boli zastúpené 
po 1 príspevku a v rámci časového priestoru domáceho spravodajstva tak predstavovali 
plochu menšiu ako 1%. 

Čo chýbalo v tematickej štruktúre Luny v sledovanom období 
Predovšetkým to boli informácie o národnostných menšinách a nulové bolo aj zastúpenie 
príspevkov informujúcich o činnosti cirkví. Nebola pokrytá napríklad ani taká udalosť, 
akou bola dňa 4.6. slávnostná intronizácia prešovského patriarchu za hlavu pravoslávnej 
cirkvi v Čechách a na Slovensku a ktorej sa zúčastnil aj prezident Schuster. 
Minimálnu pozornosť venovala Luna sociálnej problematike. O nezamestnanosti 
informovali celkovo 3 príspevky - nezamestnanosť absolventov, nezamestnanosť v 
Košickom kraji a 27 sekundová čítaná správa o návrhu zákona o nezamestnanosti. 
Podiel príspevkov miestneho či regionálneho významu bol nízky. Priamo na 
problematiku regiónu sa viazali len 3 príspevky, všetky sa týkali Košíc.  

Komparácia 



/graf č.1/  

Sledované televízne stanice v rámci tematického začlenenia spravodajských príspevkov 
do domácej politiky venovali dominantný priestor od 2.polovice mesiaca zdravotnému 
stavu R. Schustera, ktorého spôsob liečby a následné komplikácie obnažili skutočné 
problémy v rezorte zdravotníctva. 
Výrazne sledovanými problémami v rámci tematickej štruktúry domáca politika vo 
všetkých troch monitorovaných televíznych staniciach boli aktuálne problémy v SDK, 
súvisiace s tlakom predovšetkým DS a KDH na identifikáciu SDKÚ, ktorú zasa odmietal 
jej predseda M. Dzurinda. STV mapovala napätie v KDH i SDĽ, ktoré súviselo s 
obsadením postov predsedov týchto strán. SDĽ bola prezentovaná aj v súvislosti s 
rokovaniami s HZDS. Významnú súčasť prezentácie domácej politiky tvorili v 
sledovaných televíznych staniciach informácie o dianí v parlamente. V STV tvorili tretiu 
skupinu príspevkov, v TV Luna druhú skupinu príspevkov. STV a TV Markíza 
prezentovali výrazne negatívne informácie o "deprimácii z morálky" zákonodarného 
zboru. Prezentácia opozície súvisela v STV a TV Markíza s protestným mítingom HZDS. 
TV Luna o tomto protestnom zhromaždení nepriniesla žiadnu informáciu. Najviac 
informácií z danej oblasti z hľadiska rozsahu i frekvencie bolo prezentovaných v TV 
Luna (35,9%), nasledovala STV (33,4%), najmenej ich bolo v TV Markíza (26,1%). 

Oblasť hospodárstva patrila v STV, TV Markíza a TV Luna na 2. pozíciu v ploche, počte 
a frekvencii spravodajských príspevkov. Najväčšie zastúpenie mala daná oblasť v STV 
(23,6%), nasledovala TV Luna s 22,5%. TV Markíza mala v porovnaní s STV a TV Luna 
najmenší priestor na prezentáciu informácií z danej oblasti. Vo všetkých televíznych 
staniciach - STV, TV Markíza a TV Luna - mali dominantný priestor informácie o 
mimoriadnych problémoch rezortu poľnohospodárstva, ktoré súviseli s dlhotrvajúcim 
suchom, hroziacou neúrodou a spôsobmi riešenia tohto závažného problému. Všetky tri 
monitorované televízie venovali značný priestor privatizácii, v STV išlo predovšetkým o 
privatizáciu energetických rozvodov, ST, Transpetrolu a SAD. Ďalšiu skupinu 
príspevkov v sledovanej kategórii v STV tvorili informácie o problémoch bankového 
sektora, podnikovej sféry a tretiu príspevky prezentujúce informácie o problémoch v SPP 
v súvislosti s výsledkami auditu v tomto podniku. V TV Luna boli predmetom záujmu 
výsledky kontroly NKÚ v Správe štátnych hmotných rezerv a bankový sektor. 
Iba STV a TV Markíza sa venovali v príspevkoch možnému výskytu geneticky 
modifikovaných organizmov na našom trhu. Aktuálnej problematike vzniku 
medzinárodných obchodných reťazcov sa venovali všetky monitorované televízne 
stanice. 
Problém nezamestnanosti a sociálna oblasť nedostali vo všeobecnosti adekvátny priestor 
ani v jednej televízii ( cca 2-3 príspevky). Danému problému ako jednému z fenoménov 
chudoby sa venovala v solídnom analytickom príspevku na väčšej časovej ploche iba 
STV. 

Tretia pozícia patrí v STV a TV Markíza kategórii bezpečnosť, kriminalita. V TV Luna je 
na tretej pozícii v prezentácii oblasť spoločnosť, ľudia. Bezpečnosť a kriminalita v TV 
Luna predstavuje plochu 5,8%, čo je najnižšie zastúpenie, kým v STV 7,1% a v TV 
Markíza až 16,6 %, čo predstavuje najvyššie zastúpenie spomedzi monitorovaných 



staníc. 
Všetky sledované televízie prinášali informácie o vyšetrovaní politických káuz, násilných 
trestných činoch, ekonomickej kriminalite, o prípadoch pašovania a prechovávania drog. 
V STV a TV Luna príspevky daného charakteru neotvárali spravodajstvo, boli 
zaraďované neskôr, v STV na posledné pozície. V STV sa nevyskytli ani v headlinoch, v 
TV Luna sa vyskytli 2-krát. Naopak, TV Markíza nimi častejšie otvárala spravodajstvo a 
vyskytovali sa aj v headlinoch.  

Kategória zdravotníctvo v STV ( 6,0%) a TV Markíza ( 6,3%) podielom prezentácie 
obsadila 4.pozíciu, v TV Luna ( 3,1%) až 9. pozíciu. Prezentácia danej témy bola v TV 
Luna neprimerane nízka vzhľadom na celospoločenskú závažnosť problémov v rezorte, 
ktoré sa dotýkajú takmer každého občana. STV najväčší priestor venovala problému 
hrozby distribútorov liekov predávať lekárňam a zdravotníckym zariadeniam lieky a 
zdravotné pomôcky za hotovosť. V súvislosti s týmto problémom STV mapovala dlhy 
poisťovní za lieky, nedostatok financií v rezorte. Predmetom záujmu STV bola 
prezentácia snahy lekárskeho stavu urýchliť prijatie zákona o lekárskom povolaní a 
hroziace protesty lekárov za zvýšenie platov. S hospitalizáciou R. Schustera súviseli 
informácie o problematickej úrovni nášho zdravotníctva. Takmer rovnakú pozornosť 
problémom rezortu venovala aj TV Markíza. TV Luna mapovala čiastkové problémy 
rezortu - problematický nákup cytostatík, ceny v stomatológii. Informáciu, o ktorej sa 
zmienila aj STV aj TV Markíza - hodnotenie úrovne slovenského zdravotníctva WHO - 
TV Luna nepriniesla. 

Správy z oblasti zahraničnej politiky v STV, TV Luna a TV Markíza obsadili v rámci 
poskytnutého priestou 5. pozíciu. V STV daná oblasť tvorila 4,9%, v TV Luna 4,5%. 
Podiel danej oblasti v TV Markíza predstavoval 2,8%, čo znamená, že danej téme sa TV 
Markíza venovala len okrajovo. V porovnaní s TV Luna a TV Markíza najkomplexnejšie 
danú oblasť informačne pokryla STV. Aktuálne mapovala integračné úsilie SR, snahu SR 
o vstup do OECD, návštevy zahraničných hostí - návštevu predsedu parlamentu ČĽR, 
indického vicepremiéra, rumunského prezidenta, stretnutie premiérov Visegrádskej 
štvorky, atď. TV Luna informačne nepokryla návštevu rakúskej ministerky zahraničných 
vecí, írskej vicepremiérky, ale ani rokovanie premiérov Visegrádskej skupiny v Štiříně 
pri Prahe. TV Markíza informovala len o niektorých zahraničnopolitických aktivitách SR 
( zahraničné návštevy v SR, kritika vyslania M. Kováča ml. na veľvyslanectvo Indickej 
republiky.) 

Vyrovnaná bola prezentácia informácií z oblasti školstva. V TV Markíza daná téma 
predstavovala 5. pozíciu s podielom 4,3%, v STV 6.pozíciu s podielom 4,5% a v TV 
Luna 7.pozíciu s podielom 4,3%. V STV boli prezentované predovšetkým ekonomické 
problémy rezortu a problémy súvisiace s potenciálnym spoplatnením štúdia na vysokých 
školách. TV Markíza najväčší priestor venovala problematike základných a cirkevných 
škôl 

Špecifický charakter malo spravodajstvo TV Luna v kategórii spoločnosť,ľudia v 
porovnaní s STV a TV Markíza. Jej percentuálny podiel v TV Luna predstavoval 8,9%, 
kým v spravodajstve STV predstavoval 4,2% a v Televíznych novinách TV Markízy iba 



1,2%. V danej kategórii TV Luna poskytla najväčší priestor informáciám určeným 
verejnosti, ktoré nemali politický charakter, prezentovali aktuálne špecifické problémy a 
udalosti (horúčavy, strach detí z vysvedčenia, zemetrasenie na Slovensku, problémy 
turistov spôsobené nekorektnosťou CK, pamätné dni atď.) STV a TV Markíza 
informovali o stretnutí antiglobalistov v Bratislave, o odovzdávaní ocenení Spravodlivý 
medzi národmi, prieskumoch verejnej mienky, atď.  

Problematike menšín sa sledované televízie nevenovali kmplexnejšie. STV a TV Markíza 
informovali iba o rómskej menšine, a to predovšetkým v súvislosti s jej aktivitami o 
získanie azylu v zahraničí. 

Oblasť justície mala najväčší podiel v STV (3,1%), v TV Markíza bol jej podiel 2,2%, 
najmenej sa problémom danej oblasti venovala TV Luna, kde jej podiel predstavoval iba 
1%. 

Problémy z oblasti obrany a armády mali najväčší priestor v TV Luna (3,3%), 
nasledovala TV Markíza ( 2,6% ). STV poskytla prezentácii informácií z danej oblasti 
najmenší priestor (2,3%) v porovnaní s ostatnými monitorovanými televíznymi 
stanicami.  

TV Luna priniesla najviac informácií z oblasti kultúry ( 4%). Viac informácií ako STV ( 
2,1%) priniesla z danej oblasti TV Markíza (2,9%). 
Médiá mali najväčší priestor v TV Luna (3,6%), v TV Markíza dostali priestor na ploche 
2,3% , v STV iba 1,6%. Problematike životného prostredia sa vo väčšej miere venovali 
TV Markíza (2,8%), STV ( 1,4%) a TV Luna iba 0,5%. 
Mimovládne organizácie boli prezentované v STV a TV Luna pluralitne, v TV Markíza 
došlo k nevyváženej selekcii aktivít mimovládnych aktivít v prospech Nadácie Markíza.  

Ostatné témy - doprava, odbory, samospráva, cirkev mali vo všetkých monitorovaných 
televíznych staniciach zanedbateľný priestor ( pod 1% podielu). 
TV Luna vôbec nevenovala priestor cirkvám a menšinám, na rozdiel od STV a TV 
Markíza.  

S ú h r n: 
U všetkých troch televízií domáce spravodajstvo predstavovalo viac ako polovicu z 
celkovej časovej plochy celého spravodajstva. Príspevky domáceho spravodajstva boli 
odrazom spoločensko-politického diania. Prvé pozície patrili v STV i TV Luna správam z 
politicko-hospodárskeho života našej krajiny, v TV Markíza to boli aj správy z oblasti 
kriminality. Dominovali správy o činnosti vlády, o napätí v koalícii. Po hospitalizácii a 
následnom zhoršení zdravotného stavu prezidenta R.Schustera dominovali (frekvencia, 
časová plocha) správy o zdravotnom stave hlavy štátu. 
Médiom, dominujúcim v oblasti poskytnutia priestoru informáciám z hospodárstva, 
zahraničnej politiky, školstva a justície sa stala STV. 
Dominancia v oblasti bezpečnosť, kriminalita, životné prostredie, zdravotníctvo, patrila v 
monitorovanom období TV Markíza. 



TV Luna bola dominantná v podiele informácií z domácej politiky, kultúry, médií a 
obrany.  

2. Priestor venovaný zástupcom politicky relevantných subjektov 

Noviny STV 

Z monitoringu vyplynulo, že dominantnou kategóriou v spravodajstve STV bola vláda, 
ktorá bola prezentovaná na časovej ploche 39% /graf č.3b /. Jej predstavitelia sa 
vyjadrovali k aktuálnym problémom, o ktorých vláda rokovala a o problémoch 
spadajúcich do kompetencie jednotlivých rezortov - išlo o rezorty hospodárstva, 
zdravotníctva, armády, školstva, zahraničných vecí a životného prostredia. 
Druhú pozíciu obsadila kategória koalícia, ktorej časová plocha predstavovala 37%.  

Z politických strán najväčšia časová plocha patrila SDK (32%), druhá pozícia patrila 
SDĽ (22%), tretia HZDS (17%). Na štvrtej pozícii bolo SMK (8%), nasledovala SOP 
(6%), KDH (6%), SNS ( 4%), Smer (4%), SDKÚ ( 1%) - graf č.4.  
Politické strany koalície boli prezentované v súvislosti s aktuálnym politickým dianím v 
Slovenskej republike, predovšetkým však v súvislosti s nezhodami v koalícii (SDK, 
KDH, SDĽ). Veľký priestor STV venovala nezhodám v poslaneckom klube SDK. SDĽ 
bola prezentovaná v súvislosti s rokovaniami s HZDS a s nezhodami J. Migaša a M. 
Ftáčnika, ktorí boli kandidátmi na post predsedu SDĽ. Významnú pozíciu mala SMK, 
ktorej predstavitelia sa kriticky vyjadrovali predovšetkým k počínaniu ministra 
hospodárstva v súvislosti s možnými personálnymi zmenami v SPP po zrealizovanom 
audite. 
Ani štvrtinu priestoru venovaného politickým stranám nepredstavoval priestor venovaný 
opozícii ( HZDS 17%), SNS (4%). 
Uvedené percentuálne zastúpenie opozičných strán dokumentuje, že informácií o ich 
činnosti bolo málo a že zástupcovia opozície dostávali menej priestoru a príležitostí 
vyjadriť sa k najaktuálnejším problémom nášho politicko-spoločenského života. 
Opozícia bola prezentovaná v súvislosti s protestom HZDS a jeho sympatizantov, ktorí 
vyjadrovali nesúhlas s činnosťou súčasnej vlády, s informáciou o zostavení tieňového 
kabinetu HZDS. V súvislosti s prerokovávaním Správy o činnosti SIS v parlamente, 
predstavitelia HZDS sa vyslovili, že sú sledovaní SIS. STV dala priestor na vyjadrenie 
nespokojnosti opozície s organizáciou a postupom liečby prezidenta SR. Priebežne 
venovala pozornosť i petičnej akcii HZDS za vypísanie referenda o predčasných voľbách. 
Mapovala rokovanie HZDS so SDĽ o návrhu novely zákona o združovaní v politických 
stranách. K privatizácii tzv. strategických podnikov sa za HZDS vyjadril S. Kozlík. 
Výpovedná a informačná hodnota jeho prezentácie bola diskutabilná, neodborne 
zostrihaná. Predstavitelia SNS boli prezentovaní i v súvislosti s potenciálnym podaním 
žaloby na premiéra M. Dzurindu za poskytnutie vzdušného priestoru SR pre lietadlá 
NATO pri bombardovaní JZR. SNS dostala priestor na vyjadrenie svojich výhrad voči 
novele ústavy i voči firmám, ktorých manažment ich vedie ku krachu. STV sa zaujímala i 
o miesto pobytu poslanca za HZDS I. Lexu. 



Z mimoparlamentných strán boli v Novinách STV prezentované len strany Smer (4%) a 
SDKÚ (1%). Smer bol prezentovaný v súvislosti s rokovaním R. Fica a M. Dzurindu o 
novele zákona č. 92/1991 Zb. o veľkej privatizácii, kde Smer navrhuje posilnenie vplyvu 
parlamentu pri privatizácii. SDKÚ bola prezentovaná prevažne vo forme zmienok 
redaktorov v súvislosti s tlakom niektorých materských strán SDK na identifikáciu 
SDKÚ.  

Prezentácia prezidenta R. Schustera mala časovú plochu 11%.  
Rozsah prezentácie prezidenta bol v sledovanom období podmienený aktuálnou 
situáciou, ktorá súvisela s jeho ochorením ohrozujúcim život. Vzhľadom na závažné 
ochorenie prezidenta SR, ktoré sa významným spôsobom prejavilo v Novinách STV, bol 
preskúmaný podiel prezentácie jednotlivých politických subjektov pred hospitalizáciou 
R. Schustera, tzn. do 15.6.2000. Do daného obdobia dominujúcimi subjektami boli vláda 
a koaličné strany, ktorých prezentácia predstavovala 43%, opozícia mala časovú plochu 
10%, prezident 4%, mimoparlamentné strany nedostali v danom období žiadny priestor 
na prezentáciu svojich názorov /graf č.3a/. Po hospitalizácii R. Schustera, tzn. od 
15.6.2000, došlo k nárastu prezentácie R. Schustera z časovej plochy 4%, až na 11% z 
celkovej časovej plochy venovanej sledovaným kategóriám. 
Do 15.6.2000 bol R. Schuster prezentovaný v súvislosti s jeho rokovaním s M. 
Dzurindom, prijatím predstaviteľov MS a dňom otvorených dverí v Grassalkovičovom 
paláci, pri príležitosti 1. výročia jeho inaugurácie do úradu. 
Počnúc prezidentovou hospitalizáciou súvisiacou s jeho vážnym zdravotným stavom sa 
plocha a frekvencia prezentácie hlavy štátu výrazne zvýšila. Prvá správa o jeho 
zdravotnom stave bola odvysielaná 15.6.2000 až na 6. pozícii. Ďalšie správy o 
prezidentovom zdravotnom stave boli odvysielané v nasledovnom poradí: 16.6.2000 
správa č. 13, 17.6.2000 správa č. 10, 19.6.2000 správa č. 1-2, 20.6.2000 správa č. 1, 
22.6.2000 správa č. 1, 23.6.2000 správa č. 2, 24.6.2000 správa č. 1, 25.6.2000 správa č. 1 
- 2, 26.6.2000 správa č. 1-6, 27.6.2000 správa č. 1-3, 28.6.2000 správa č. 1-3, 29.6.2000 
správa č. 1-2, 30.6.2000 správa č. 1-4. 
Dňa 18.6.2000 a 21.6.2000 nebola odvysielaná ani jedna správa o zdravotnom stave 
prezidenta. Po náhlom zhoršení zdravotného stavu R. Schustera, až do štádia kritického 
stavu boli správy o ňom na prvých pozíciách a na nadpriemernej časovej ploche 
oscilujúcej medzi 2-6 minútami. STV netradične zaradila do Novín STV i avízo relácie o 
5 minút 12 venovanej okolnostiam liečby R. Schustera. Slovenská televízia zaujala v 
kritických fázach vývoja zdravotného stavu prezidenta kritický postoj k šéfovi rezortu 
zdravotníctva a všeobecne i k problémom súvisiacich s daným rezortom. Po prevoze R. 
Schustera do Insbrucku, vyslala STV do miesta jeho nemocničného ošetrovania osobitné 
korešpondentky (Ľ.Jarošíková a J. Ďuriačová), ktoré prezentovali a pripravovali 
nesprostredkované informácie o jeho zdravotnom stave. Na rozdiel od SRo, ako 
verejnoprávneho vysielateľa, STV až do kritického vývoja zdravotného stavu prezidenta, 
nepriniesla informácie o jeho hospitalizácii na prvých pozíciách.  

Sumarizácia časovej plochy, na ktorej boli prezentované osobnosti politického života v 
SR dokumentuje, že najprezentovanejšou osobnosťou v Novinách STV bol jednoznačne 
M.Dzurinda (13,40 min.) Na druhej pozícii so značnou časovou stratou bol prezident R. 
Schuster ( 9,19 min.), tretia pozícia patrila podpredsedovi vlády I.Miklošovi s časovou 



plochou 3,34 min. Ďalšie pozície patrili Ľ. Harachovi ( 3,32 min.), T.Šagátovi (3,16 min.) 
, J. Migašovi ( 3,05 min.), J. Čarnogurskému ( 2,50 min.), P.Koncošovi ( 2,25 min.), 
B.Bugárovi ( 2,04 min.), P.Hrušovskému ( 1,39 min.) , M. Ištvánovi (1,39 min.), B. 
Schmögnerovej B. ( 1,31 min.) P.Hamžíkovi ( 1,31 min.), L.Pittner ( 1,25 min.) a V. 
Mečiar (1,17 min.). 
"Rebríček" osobností vyplynul z prezentácie jednotlivých politických subjektov. Do prvej 
15 rebríčka sa dostal jediný opozičný politik - V. Mečiar, čo súviselo predovšetkým s 
jeho prezentáciou na protestnom zhromaždení usporiadanom HZDS, kde hnutie a jeho 
sympatizanti prejavili nespokojnosť s činnosťou súčasnej vlády. Poradie prvých 15 
politikov v Novinách STV v sledovanom období prináša graf č.5 a tabuľka č.1. 

Televízne noviny TV Markíza 

Najväčší priestor v danom období venovala TV Markíza vláde (37%) a koalícii (35%), 
nasledovali opozičné strany (16%) a prezident (10%). Minimálny priestor bol venovaný 
mimoparlamentným stranám /graf č.3b/.  
Vláda, najmä prostredníctvom M. Dzurindu, dostávala priestor vyjadriť sa ku každému 
závažnému politickému problému, ktorý sa jej priamo alebo nepriamo dotýkal. Ostatní 
predstavitelia vlády komentovali situáciu vo svojich rezortoch. Vo vládnej koalícii boli 
diskutované problémy vzťahov koaličných strán pred hlasovaním o zákonoch a problém 
dvojitého členstva. Priestor bol poskytnutý stranám zainteresovaným v probléme. 
V závere mesiaca vzhľadom na situáciu okolo zdravotného stavu prezidenta R. Schustera 
sa správy o jeho stave dostali vždy na úvod spravodajskej relácie a jeho podiel v kategórii 
sa zvýšil na 10%. Priestor venovaný prezidentovi do jeho hospitalizácie predstavoval 6% 
/graf č.3a/. 

Z politických strán dostala najväčší priestor SDK (22%), potom HZDS ( 20%), SDL 
(12%), SOP (11%), KDH (8%), SMK (7%) a SMER (6%) - graf č.4 . Strany boli 
prezentované najmä v súvislosti s vnútrostraníckymi vzťahmi v SDK a napätím medzi 
materskými stranami a jej jednotlivými predstaviteľmi. Strany SOP a SDSS v súvislosti s 
ich vzájomným spojením. SDL reagovala na etablovanie sa SDKU na politickej scéne. 
Informácie o opozícii sa viazali najmä na dôsledky jej vládnutia z minulosti, kauzy Lexa, 
ďalej dôsledky zásahu v Mečiarovej vile, protestný míting opozície pred úradom vlády, 
komentovanie situácie v parlamente a vytvorenie tieňovej vlády. Opozícia dostávala 
zriedkavo priestor vyjadriť sa k politickým vnútrostraníckym problémom v SDK a v 
koalícii, a ak áno, tak zväčša menší ako koalícia. Negatívna prezentácia opozície sa 
dotýkala hlavne prípadu I. Lexu a jeho odchodu do zahraničia. 
SNS bola v monitorovanom období prezentovaná najmä v súvislosti s výhradami SNS k 
zaradeniu M. Kováča ml. do zastupiteľského úradu v Indii a vyhláseniami A. Malíkovej k 
útoku NATO v Juhoslávii a k postoju vlády a M. Dzurindu k útoku. 
HZDS dostalo veľký priestor vyjadriť sa k problémom parlamentu a vlády v príspevku - 
rozhovore moderátorky s T. Cabajom a Bugárom. V. Mečiar dostal priestor najmä pri 
svojom podaní proti zásahu v Elektre. M. Maxon predstavil tieňový kabinet HZDS. TV 
Markíza informovala o mítingu HZDS v Bratislave, pričom možnosť vyjadriť sa dostali 
priaznivci HZDS. 
Vo väčšine správ bola opozícia iba spomenutá, teda správa nebola venovaná téme 



opozícia. Opozícia sa na obrazovke objavovala najmä vo forme vyslovenia mena, 
prípadne fotografie osoby alebo loga strany umiestnenej v obraze. Opozícia nedostávala 
priestor vyjadriť sa k vnútropolitickým problémom jednotlivých strán vládnej koalície. 
Priestor venovaný opozícii predstavoval menej ako jednu štvrtinu z priestoru 
venovanému koalícii. 
Z mimoparlamentných strán bola prezentovaná najmä strana SMER (6%). Z ostatných 
mimoparlamentných strán to bola strana SDKU (4%), SDS I. Mjartana v súvislosti s jej 
možným spojením s SOP. UZPR bola spomenutá v súvislosti s jej spojením s SDKU. 
Ostatné strany boli iba spomenuté pri percentuálnych zastúpeniach politických strán v 
prieskumoch verejnej mienky. 

Najväčší priestor z politických osobností dostal M. Dzurinda. (graf č.5). M. Dzurinda 
dostal priestor na vyjadrenie sa takmer ku každej vnútropolitickej otázke. Druhou 
najprezentovanejšou osobnosťou bol R.Schuster. Tretí I. Mikloš dostával priestor 
vyjadriť sa najmä v príspevkoch o hospodárstve, financiách a privatizácii. Priestor, ktorý 
bol venovaný I. Šagátovi súvisel najmä s hospitalizáciou prezidenta R. Schustera, keď sa 
vyjadroval k nedostatkom pri liečení prezidenta, ale aj k celkovému stavu zdravotníctva. 
M. Ftáčnik dostal priestor najmä v súvislosti so záverom školského roku a problémami na 
školách, pričom často dostával možnosť formou rozhovoru vyjadriť sa osobne k 
problémom v jeho rezorte. B. Schmögnerová dostala priestor vyjadriť sa v príspevkoch 
týkajúcich sa hospodárskej a finančnej oblasti a jej rezortu. Ľ. Harach dostal priestor na 
vyjadrenie sa k hospodárskym otázkam, k zmenách na postoch SE, k privatizácii ST ale 
aj k situácii v DU. P.Hamžík bol prezentovaný najmä v súvislosti so spájaním strán SOP 
a SDSS. V. Mečiar dostal priestor najmä pri jeho vyjadreniach v súvislosti so zásahom v 
penzióne Elektra a k odovzdaniu referendových hárkov. 
Veľký priestor vzhľadom na svoje postavenie v politickom spektre dostal R. Fico (03.04 
min), napríklad v príspevku, v ktorom kritizoval nedostatočnú valorizáciu dôchodkov a 
predstavoval svoje riešenie rómskeho problému. 

Hlavné správy TV Luna  

Najväčší priestor v rámci domáceho spravodajstva dostali v sledovanom období 
predstavitelia koalície /45%/, nasledovala vláda /32%/, prezident /11%/, opozícia /10%/ a 
napokon mimoparlamentné strany /2%/ - graf č.3b. Veľký časový priestor venovaný 
koaličným stranám má súvislosť s veľkosťou priestoru, aký Luna venovala téme klubu 
SDK. Logické sa preto v tejto súvislosti javí aj najvyššie percentuálne zastúpenie SDK 
/20%/ v rámci politických strán /graf č.4/. Priestor venovaný ostatným koaličným 
stranám predstavoval u SDĽ 13%, KDH 13%, SOP 12%, DS 10%, SMK 5%, SDSS 4%, 
DÚ 1% a SZS 0,1%. Prekvapujúci je predovšetkým rozsah časového priestoru DS. Táto 
skutočnosť má opäť súvislosť s prezentáciou problematiky klubu SDK, v rámci ktorej 
predstavitelia DS pravidelne dostávali priestor na vyjadrenie. Okrem toho mali možnosť 
vyjadriť sa v rámci informácií týkajúcich sa priamo činnosti strany /kongres, zasadnutie 
republikovej rady/, ale aj k iným témam, akými boli návrhy dôchodkov, správa o kontrole 
NKÚ v SŠHR, poplatky za vysokoškolské štúdium, rokovanie predstaviteľov SDĽ a 
HZDS, zákon o verejnej a štátnej službe. 



Ani nie štvrtinu priestoru politických strán predstavuje priestor venovaný opozičným 
stranám - HZDS /12%/ a SNS /5%/. Toto nízke percentuálne zastúpenie len potvrdzuje 
skutočnosť, že informácií o činnosti opozičných strán bolo menej a že zástupcovia 
opozičných politických strán dostávali menej možností na vyjadrenie. Možnosť vyjadriť 
sa mali opoziční politici predovšetkým v príspevkoch informujúcich o dianí v parlamente 
/s výnimkou problematiky klubu SDK/, napr. návrhy dôchodkov, novela ústavy, autorský 
zákon, dvojité členstvo, vzťahy opozície a koalície v parlamente, študentské pôžičky/ a k 
niektorým témam, ktoré mali v danom období vyššiu frekvenciu výskytu /napr. kontrola 
NKÚ v SŠHR, SPP/. Časový priestor na priamu prezentáciu svojich názorov však mali 
vo väčšine prípadov menší ako zástupcovia koaličných strán. Najväčší priestor na 
prezentáciu dostala opozičná SNS prostredníctvom E.Slavkovskej v príspevku o návrhu 
zákona o študentských pôžičkách. 
Z mimoparlamentných strán, ktoré dostali priestor v spravodajstve Luny to bola 
predovšetkým SDKÚ. Ostatným stranám - SMER, SDS a ÚŽPaR sa dostal priestor v 
rozsahu iba niekoľkých sekúnd. 

Vláda bola prezentovaná na ploche 51 minút 2 s, čo je 32 %. Jej predstavitelia mali 
možnosť vyjadriť sa v príspevkoch informujúcich o činnosti vlády a problémoch 
spadajúcich do kompetencie jednotlivých rezortov - predovšetkým hospodárstva, 
školstva, armády. 

Rozsah prezentácie prezidenta bol v danom období podmienený aktuálnou situáciou 
ohľadne jeho náhlej hospitalizácie a s tým spojenými následnými komplikáciami. Pri 
porovnaní priestoru venovanému prezidentovi za celé sledované obdobie s priestorom do 
jeho hospitalizácie, t.j. do 15.6.2000 predstavoval rozdiel niečo viac ako 16 minút. To 
znamená, že kým v čase pred hospitalizáciou predstavoval rozsah prezentácie prezidenta 
1 minútu 38 sekúnd, t.j. 3%, na konci sledovaného obdobia to bolo 17 minút 54 sekúnd , 
t.j. 11% - graf č.3a, graf č.3b. V období do 15.6. informovali o prezidentovi 2 príspevky - 
stretnutie prezidenta s predsedom SDK M.Dzurindom a podpísanie zákona o prístupe k 
informáciám. Ostatné príspevky sa týkali už iba jeho hospitalizácie a zdravotného stavu. 
Sumarizácia časov prezentácie jednotlivých politických osobností ukázala, že 
najprezentovanejšou osobnosťou v danom období bol R.Schuster. Vzhľadom k tomu, že 
najdominantnejšou témou v sledovanom období bola hospitalizácia R.Schustera, nie je 
táto pozícia prekvapujúca. Poradie väčšiny ďalších politikov /graf č.5 / určila 
predovšetkým vzájomná súvislosť ich funkcií vládnych i straníckych zároveň a 
dominantných tém monitorovaného obdobia /dianie v parlamente - problém klubu SDK, 
dôchodky/. Za povšimnutie v nej však stoja dve skutočnosti - medzi prvých 15 
najprezentovanejších politikov sa nedostal predseda parlamentu a predseda SDĽ J.Migaš 
a žiadny opozičný politik. Sú v nej však napríklad dvaja zástupcovia DS /J.Langoš, 
P.Zajac/, čo len potvrdzuje konštatovania z predchádzajúcej kapitoly o priestore 
venovanom DS. 

Komparácia  

Pri porovnaní priestoru podľa kategórií politických subjektov /t.j. prezidenta, vlády, 
koalície, opozície a mimoparlamentných politických strán/ sme zaznamenali výraznejší 



rozdiel v priestore venovanom politickým subjektom v kategórii koalícia - ten je najvyšší 
u TV Luna - 45% /TV Markíza 35%, STV 37%/. Väčší priestor opozícii venovala v 
rámci svojho domáceho spravodajstva TV Markíza - 16% /STV 11%, TV Luna 10% - 
graf č.3 /. 
Vyšší podiel prezentácie opozície v spravodajstve Markízy potvrdzuje aj porovnanie 
údajov v rámci priestoru jednotlivých politických strán. HZDS bolo v Markíze 
prezentované na ploche 20%. Najmenší priestor dostalo HZDS v spravodajstve Luny - 
12%. SNS bola u všetkých troch televízií prezentovaná na takmer rovnakej ploche 4-5%. 
V rámci všetkých prezentovaných politických strán v domácom spravodajstve venovali 
všetky tri televízie najviac priestoru SDK, pričom u STV je percentuálne zastúpenie SDK 
najvyššie - 32% /TV Markíza 22%, TV Luna 20%/. Výrazný rozdiel sa ukázal aj v 
prezentácii DS. Kým STV a TV Markíza venovala tejto strane minimum priestoru, v TV 
Luna predstavoval priestor prezentácie DS plochu 10% z celkového priestoru 
venovaného politickým stranám. Poradie ostatných politických strán znázorňuje graf č. 4 
. 

Rozsah a poradie prvých 15 politických osobností prezentovaných v STV, TV Markíza a 
TV Luna taktiež čiastočne potvrdzuje predchádzajúce konštatovanie o podiele priestoru 
opozície i o priestore venovanom DS. Kým v Lune sa medzi prvých 15 politikov nedostal 
žiadny opozičný politik, ale napríklad 2 zástupcovia DS /J.Langoš, P.Zajac/, v STV je to 
V.Mečiar ako 15. v poradí s časom 1 min 17 s a v Markíze je s časom 3 min 9 s na 9. 
pozícii, ako aj I.Lexa na 11. mieste a T.Cabaj ako 15. V TV Markíza a TV Luna sa medzi 
prvých 15 najprezentovanejších politikov nedostal predseda parlamentu a predseda SDĽ 
J.Migaš. 
Najprezentovanejšou politickou osobnosťou v STV a Markíze bol v danom období 
M.Dzurinda, v Lune R.Schuster.  

S ú h r n: 
U všetkých troch televízií bola v sledovanom období prezentovaná opozícia na menšom 
priestore ako koaličné strany. 
Najviac priestoru dostala SDK, čo súvisí predovšetkým s priestorom, aký venovali všetky 
tri médiá téme klubu SDK. V tejto súvislosti sa ukázala výrazná disproporcia v 
prezentácii DS, ktorej sa v spravodajstve Luny dostalo najviac priestoru. Predstavitelia 
DS mali v spravodajstve Luny možnosť pravidelne sa vyjadrovať k problematike klubu 
SDK, ale aj k ostatným problémovým témam. 
Z opozičných strán dostalo HZDS viac priestoru ako SNS, najviac priestoru venovalo 
HZDS spravodajstvo Markízy. 

3. Spôsob prezentácie zástupcov politicky relevantných subjektov  

Noviny STV  
/ graf č.6a a graf č. 6b/ 

Spôsoby prezentácie skupín sledovaných subjektov - vlády, prezidenta, koaličných, 
opozičných a mimoparlamentných strán boli prevažne neutrálne. V porovnaní počtu 
pozitívnych a negatívnych referencií u sledovaných subjektov, prevahu mali negatívne 



výpovede nad pozitívnymi, o čom svedčia údaje uvedené v relevantných tabuľkách. Ak 
porovnáme počet informácií s negatívnym charakterom v pomere k počtu neutrálnych a 
pozitívnych referencií, negatívne informácie sa častejšie vyskytli pri prezentácii opozície. 
Pomer referencií negatívneho a pozitívneho charakteru informácií pri prezentácii 
prezidenta predstavuje 1s negatívnym a 1 s pozitívnym charakterom.  
Neutrálne informácie prevládajú aj v spôsobe prezentácie jednotlivých politických strán. 
Pomer pozitívnych a negatívnych informácií dokumentuje, že najviac negatívnych 
informácií sa týkalo SDK, HZDS, SDĽ , SMK, SNS a SOP. Ani jedna pozitívna 
informácia sa neobjavila pri prezentácii KDH, SDKÚ,DÚ,SMK a DS. 
Monitoring preukázal, že pozitívne vyjadrenia predstaviteľov politických subjektov aj ich 
pozitívne hodnotenie zo strany redakcie nebolo významné, skôr výnimočné. 

Televízne noviny TV Markíza 
/graf č.6a, graf č.6b / 

Všetky subjekty boli prezentované najmä v neutrálnej polohe (graf č. 6a.). Najviac 
negatívnych zmienok mala vláda, nasledovala opozícia a koalícia. Pozitívna prezentácia 
monitorovaných subjektov bola sporadická - vláda (18) a koalícia (11). Prezident R. 
Schuster bol prezentovaný iba v neutrálnej a pozitívnej polohe. Najviac negatívnych a 
pozitívnych zmienok mala vláda. K vláde sa vzťahovali kritické príspevky o jej činnosti v 
problematických rezortoch zdravotníctva, školstva, nezamestnanosti a štátnej správy. 
Opozícia bola prezentovaná iba neutrálne a negatívne najmä vzhľadom na stíhanie I. 
Lexu a spájanie predstaviteľov opozície s negatívnymi kauzami z minulosti. Negatívne z 
opozície bolo prezentované iba HZDS, čo vyplynulo z prezentácie už spomínaných káuz 
a častého spájania mien členov HZDS s rôznymi problémami z minulosti.  
SNS a SMK boli prezentované iba neutrálne.  

Hlavné správy TV Luna 
/graf č.6a, graf č.6b/ 

U všetkých sledovaných skupín politikov, t.j. koalície, vlády, opozície i u prezidenta 
prevažovala neutrálna forma prezentácie. Pri porovnaní počtu informácií s negatívnym a 
pozitívnym charakterom prevládalo u vlády, koalície i opozície negatívne informovanie. 
Ak zas porovnáme počet informácií s negatívnym charakterom v pomere k počtu 
neutrálnych a pozitívnych referencií, negatívne informácie sa častejšie vyskytli pri 
prezentácii opozície.  
Pomer pozitívneho a negatívneho charakteru informácií v prezentácii prezidenta bol 
zhodný - 2 s negatívnym a 2 s pozitívnym charakterom. 
V spôsobe prezentácie jednotlivých politických strán taktiež prevládajú neutrálne 
informácie. Pomer pozitívnych a negatívnych referencií ukazuje, že najviac negatívnych 
zmienok sa týkalo HZDS a SDK, ani jedna pozitívna informácia sa neobjavila v 
prezentácii SOP a SNS. 
Spôsob prezentácie jednotlivých politických osobností /tabuľka č.1 / v súvislosti s 
pomerom počtu pozitívnych, neutrálnych a negatívnych zmienok ukazuje, že najvyšší 
počet referencií u prvých 15 politikov bolo neutrálnych. Najviac negatívnych zmienok sa 
týkalo M.Dzurindu, tie boli zaznamenané predovšetkým v súvislosti s prezentáciou 



problematiky klubu SDK. Najvyšší počet informácií s pozitívnym charakterom mal 
J.Čarnogurský - súvisia s reakciami politických subjektov na jeho rozhodnutie 
nekandidovať na post predsedu KDH.  

Komparácia  

Vo všetkých troch televíziách v spôsobe prezentácie vlády, prezidenta, koalície, opozície 
i mimoparlamentných strán, prevažovala neutrálna forma prezentácie. Pri porovnaní 
počtu informácií s negatívnym a pozitívnym charakterom prevládalo u vlády, koalície i 
opozície negatívne informovanie. U STV bol pomer negatívnych a pozitívnych zmienok 
o prezidentovi rovnaký, tak ako aj u Luny. V tomto zmysle TV Markíza informovala o 
prezidentovi iba pozitívne, okrem už spomínaného neutrálneho hodnotenia sa v súvislosti 
s prezidentom nevyskytla žiadna negatívna referencia. 
Väčšie rozdiely boli zaznamenané v spôsobe prezentácie jednotlivých politických strán, a 
to pri porovnaní pomeru pozitívnych a negatívnych referencií. Znovu treba pripomenúť, 
že aj v prípade jednotlivých politických strán mala väčšina informácií neutrálny 
charakter. Z hľadiska pomeru počtu negatívnych a pozitívnych referencií prevažovali u 
väčšiny politických strán vo všetkých troch médiách prevažne negatívne informácie. 
Nielen najväčší priestor, ale aj najviac negatívnych a zároveň len negatívnych zmienok 
priniesla TV Markíza v súvislosti s HZDS. U STV bolo najviac negatívnych zmienok 
zaznamenaných v súvislosti s SDK, u Luny s HZD. Ani jednu pozitívnu zmienku /do 
úvahy berieme iba strany s vyšším počtom zmienok/ nepriniesla STV v súvislosti s SMK, 
SDKÚ, TV Luna v súvislosti s SOP, SNS. 
V spôsobe prezentácie politických osobností mali informácie o politikoch vo všetkých 
troch sledovaných médiách prevažne neutrálny charakter /tabuľka č.1 /. Výnimkou je 
/podľa poradia prvých 15 politikov v každom médiu, viď tabuľka č.1 / iba hodnotenie 
I.Lexu v spravodajstve Markízy, kde počet neutrálnych informácií bol 12, negatívnych 
28. Počtom negatívnych zmienok je I.Lexa aj najnegatívnejšie hodnoteným politikom v 
rámci všetkých troch médií v sledovanom období. Najviac prezentovaná politická 
osobnosť /o R.Schusterovi sme sa zmienili už vyššie pri porovnávaní kategórií politikov/ 
M.Dzurinda bol v STV, TV Markíza i TV Luna v pomere pozitívnych a negatívnych 
informácií hodnotený prevažne negatívne. 

S ú h r n: 
Všetky tri monitorované televízie priniesli v sledovanom období prevažne neutrálne 
informácie o sledovaných politických subjektoch. V pomere počtu pozitívnych a 
negatívnych informácií boli takmer všetky sledované subjekty hodnotené prevažne 
negatívne. Výnimkou bolo /okrem prevažujúceho počtu neutrálnych referencií/ iba 
pozitívne hodnotenie prezidenta v spravodajstve TV Markíza. 

4. Reálne násilie 

Noviny STV  

Pri monitorovaní spôsobu zobrazovania reálneho násilia boli predmetom analýzy aj 
príspevky zo zahraničného spravodajstva. V monitorovanom období bolo odvysielaných 



5 príspevkov zo zahraničného spravodajstva a 3 príspevky z domáceho spravodajstva 
obsahujúcich zobrazenia reálneho násilia. Pre zdokumentovanie spôsobu prezentácie 
reálneho násilia sú uvedené príspevky stručnejšie popísané v chronologickom poradí. 
Dňa 7.6.2000 bola odvysielaná správa s názvom Obvinenia, ktorá priniesla informáciu, 
že Amnesty International obvinila NATO zo spáchania vojnových zločinov v JZR, keď 
bombardovala aj civilné ciele. STV pri obrazovom pokrytí správy odvysielala - ako 
ilustračné zábery - archívne zábery z bombardovania RTS Srbije, muža visiaceho dolu 
hlavou v troskách bombardovanej srbskej televízie, pohľad na zhorené telá albánskych 
utečencov v Kosove. Formu zobrazeného reálneho násilia charakterizujeme ako 
realistickú informáciu. Ľudské mŕtvoly a telá neboli snímané v detailných záberoch, ale z 
diaľky - napriek tomu budili hrôzu z vojnovej reality. 
Dňa 8.6.2000 bola odvysielaná krátka správa prezentujúca zabitie britského vojenského 
atašé v Aténach, pre jeho údajný významný podiel na príprave a realizácii 
bombardovania Juhoslovanskej zväzovej republiky. Forma zobrazeného násilia bola 
realistická v kontexte informatívnosti. Telo zavraždeného nebolo prezentované, iba jeho 
auto a detail na dvere auta bielej farby s malou krvavou škvrnou. 
V ten istý deň STV priniesla informáciu o vražde bývalého šéfa srbskej polície v Bosne a 
Hercegovine. Násilný čin dokumentoval záber na kaluž krvi. Forma zobrazeného 
násilného činu bola realisticko-informatívna. 
Dňa 9.6.2000 bola odvysielaná správa s názvom Vražda o zavraždení 14 ročného 
dievčaťa na Karloveskej ulici v Bratislave. Páchateľ mŕtve dievča ukryl do odkladacieho 
priestoru pohovky. Kamera zosnímala iba chodidlo nebohej, ktoré trčalo spod pohovky. 
Hoci išlo o policajné zábery, neboli drastické. 
STV priniesla dňa 17.6.2000 správu s názvom Násilie, ktorá prezentovala prácu 
bezpečnostných orgánov Bruselu v súvislosti s nepokojmi na ME vo futbale. Forma 
zobrazeného násilia prezentujúceho pouličné nepokoje a muža v osobitnom zábere, ktorý 
ležal na zemi, pričom ho policajt v uvedenej polohe " pridržiaval" nohou, mala 
realisticko-informačný charakter. Zobrazenie nebolo brutálne. 
Počas trvania ME vo futbale boli opäť prezentované pouličné nepokoje v Bruseli. 
Pokračovali pouličné nepokoje vyvolané anglickými chuligánmi po zápase Anglicko-
Nemecko. V zábere z diaľky okrem neporiadku v uliciach, kamera zosnímala napadnutie 
muža - bolo to čosi ako bodanie. Forma zobrazeného násilia bola naturalistická. 
Kontextom prezentácie násilia bola jeho atraktívnosť a záber na útok muža bolo možné 
neodvysielať. 
Dňa 20.6.2000 v hlavnej spravodajskej relácii STV odvysielala v súvislosti so zrušením 
dočasného zastavenia výkonu sudcovského povolania sudcovi Štefanovi G., ktorý 
vyšetroval vraždu Jána Duckého. STV použila v danom prípade už x-krát odvysielané 
policajné zábery na telo nebohého J. Duckého, ležiaceho v kaluži krvi. Forma 
zobrazeného násilia mala charakter surového materiálu v kontexte zatraktívnenia 
prezentovanej informácie. Prezentácia nehybného tela J.Duckého nebola náležitá, 
odôvodnená a neprispela k zvýšeniu informačnej hodnoty vypovedaného, ale ani k jeho 
atraktívnosti.  
Noviny STV informovali dňa 27.6.2000 o zavraždení korunného svedka v procese s 
bossom podsvetia M. Černákom. STV prezentovala iba rozstrieľané auto pred domom 
zavraždeného. Informácia mala informačno-realistický charakter. 
V monitorovanom období možno ako nevhodný považovať príspevok zobrazujúci 



mŕtveho J. Duckého. ( Moderátor ani neupozornil na nevhodnosť záberov pre deti a 
citlivých ľudí). Okrem uvedenej výnimky ( J. Ducký), nebolo prezentované surové, resp. 
brutálne reálne násilie. Sedem príspevkov možno charakterizovať ako realisticko-
informačné s primeranou prezentáciou násilia vzťahujúcou sa k prezentovanej téme. Iba 
jeden príspevok (vzťahujúci sa k vražde J. Duckého) prezentoval surové policajné zábery.  

Televízne noviny TV Markíza 

TV Markíza, vzhľadom na údajný záujem divákov o takýto typ spravodajstva, zaraďuje 
do svojej spravodajskej relácie aj správy o násilí. Takéto správy sa vyskytli v domácom 
aj v zahraničnom spravodajstve. V domácom spravodajstve sa v atraktívnych prípadoch 
vrážd používal podrobný komentár k prípadu, ktorý popisoval priebeh udalosti. V 
zahraničnom spravodajstve boli uvedené prebraté správy zo zahraničných agentúr a 
televízií. Forma zobrazenia zodpovedá komerčnému zameraniu televíznej stanice, so 
zámerom zaujať, až šokovať diváka. Násilné činy sú prezentované v informatívnej 
rovine, bez zaujatia pozitívneho, alebo negatívneho postoja spravodajcu. Okrem jednej 
správy (2.6. bitie demonštrantov na Expo 2000), všetky ostatné zobrazovali následky 
násilných trestných činov. Zobrazovaná bola krv a telá obetí. V spravodajskej relácii sa 
objavila vždy iba jedna správa o násilí. Výnimkou bol 25.6. kedy boli odvysielané 3 
správy s ukážkami následkov reálneho násilia (2x správa zo zahraničia, 1x z domova). 
Príspevky zahraničného spravodajstva: 
2.6. - 1. Deň na EXPO 2000. (25 s.) Polícia zakročila proti demonštrantom proti 
globalizácii pri príležitosti otvorenia výstavy EXPO 2000 v Hannoveri. Bola to 
informatívna správa s realistickou formou zobrazeného násilia - bitie demonštrantov. 
Prezentované násilie nebolo v polohe šokovať diváka, ale informovať o udalosti. 
8.6. - Zavraždený atašé. (31 s.) V Aténach bol zavraždený britský atašé. Zábery na 
krvavé sedadlo auta. 
25.6.- Podnapitý muž strieľal v Bogote. (18 s.) Muž zastrelil mladú ženu. Prebraté zábery 
zo zahraničia. Zábery na mŕtve telo a krv na podlahe. 
25.6. - Bombové útoky na Filipínach. (15 s.) V centre mesta vybuchlo 7 náloží. Zábery na 
krv na zemi.  
Všetky tri správy boli prebraté zo zahraničia s cieľom informovať o tragickej udalosti. M 
Z hľadiska výpovednej hodnoty mohli byť uvedené aj bez záberov na krv.  

Príspevky domáceho spravodajstva: 
6.6. - Tragédia v Pezinku - muž zavraždil manželku a následne spáchal samovraždu. V 
priamom zábere boli zobrazené chuchvalce krvi na koberci. 
7.6. - Dobitý na smrť - príspevok informoval o smrti Ukrajinca. V priamom zábere boli 
zobrazené zakrvavené predmety. 
9.6. - Zavraždená v posteli. (1, 49 min.) 14 ročné dievča bolo zavraždené v byte dýkou. V 
príspevku boli použité policajné zábery postele a zariadenia bytu, kde sa vražda odohrala. 
Bola to informatívna správa o vražde. V správe bol podrobne opísaný priebeh trestného 
činu. V správe neboli použité nevhodné zábery. 
10.6. - Nehoda. (1.32 min.) Správa o dopravnej nehode v Bratislave. Vodič, ktorý ju 
zapríčinil, z miesta nehody ušiel. V správe boli použité policajné zábery rozbitého skla na 
aute. V správe neboli použité nevhodné zábery. 



14.6. - Hádka. (1,19 min.) Žena zavraždila sekerou svojho muža. V úvode správy odznelo 
upozornenie moderátorky o nevhodnosti záberov pre niektoré skupiny divákov. 
Upozornenie malo pozitívny efekt v tom, že upozornilo divákov na nevhodnosť záberov, 
na druhej strane ešte viac zatraktívnilo správu a upriamilo pozornosť divákov. Zo 
spracovania správy a jej zaradenia (druhá v poradí) bolo zrejmé, že správa je pre takýto 
typ televízie atraktívna. V správe boli použité policajné zábery na krv v mieste vraždy a 
rastrované zábery obete vraždy. Moderátor v správe priznal, že niektoré "otrasné" zábery 
polícia ani nechcela poskytnúť. 
16.6. - Na doživotie. (1,2 min.). Jeden z vrahov bezdomovcov bol odsúdený na doživotie. 
V správe boli použité tri, asi polsekundové policajné zábery na zakrvavené schody a 
krátky záber na telo v igelite ktoré odnášajú policajti. Zábery boli zaradené v súvislosti s 
činom odsúdeného pre ich atraktívnosť. Boli však veľmi krátke, takže sa z nich nedal 
rozoznať nejaký konkrétny detail. Správa bola zaradené ako druhá v spravodajskej 
relácii. 
25.6. - Tragický záver. (1,12 min.). Mladý, opitý chlapec zavraždil svoje mladé dievča. V 
správe boli použité policajné zábery bez nevhodných záberov. Správa bola informatívna, 
zaradená približne v polovici spravodajskej relácie. 
27.6. - Zastrelili svedka. (1,45 min.). Páchatelia zastrelili svedka M. Karcela v kauze 
Černák pred jeho domom. Použité boli zábery TV Markíza. Vyšetrovateľ opísal priebeh 
trestného činu. Použité boli zábery na zakryté telo, ktoré nakladá záchranná služba do 
sanitky. Príspevok bol informatívneho charakteru bez nevhodných záberov. 

Hlavné správy TV Luna 

Pri sledovaní spôsobu zobrazovania reálneho násilia boli predmetom monitoringu 
príspevky nielen domáceho, ale i zahraničného spravodajstva. Z nich redukovaný súbor 
príspevkov, ktoré zobrazovali určitý druh násilného činu predstavovalo 23 príspevkov /6 
príspevkov domáceho spravodajstva, 17 zo zahraničia/. 20 príspevkov bolo bez 
nevhodných záberov, za závažnejšie z hľadiska charakteristík pre posudzovanie 
odôvodnenosti resp. neodôvodnenosti reálneho násilia /uvedené v projekte/ boli 
považované nasledujúce 3 príspevky: 
Príspevok zahraničného spravodajstva z 9.6. - atentát na britského atašé v Grécku - V 23 
sekundovej obrazovej reportáži z miesta atentátu sa objavili v dĺžke asi 6 sekúnd zábery 
krvi na sedadle a dverách auta. Informácia mala spravodajskú hodnotu, pre jej 
pochopenie neboli nevyhnutné spomínané zábery krvi. 
Za oveľa závažnejší však považujeme druhý príspevok zahraničného spravodajstva, 
odvysielaný 13.6. - Zastrelenie únoscu i rukojemníčky - Počas celého 27 sekundového 
trvania obrazovej reportáže zobrazovali zábery najprv ako únosca zbraňou ohrozuje 
rukojemníčku /správanie únoscu bolo agresívne, surové/ a napokon zásah polície, pri 
ktorom policajt únoscu zastrelil, ten však ešte stihol zastreliť rukojemníčku. Pod zábery 
išiel text redaktora: " Pred zrakmi kamier, v priamom televíznom prenose dnes brazílski 
policajti zastrelili v Rio de Janeiro muža, ktorý uniesol mestský autobus so šiestimi 
pasažiermi. Muž bol podozrivý z krádeže a prenasledovala ho polícia. Po takmer štyroch 
hodinách, počas ktorých ohrozoval rukojemníkov svojou zbraňou vyšiel terorista z 
autobusu a chcel vyjednávať. Jednej rukojemníčke pri tom držal pri hlave nabitú zbraň. 
Policajti ho v tom momente prekvapili a došlo k streľbe, pri ktorej zomrel terorista a 



rukojemníčka." 
Príspevok je bez spravodajskej hodnoty a jeho zaradením sa sledovala predovšetkým 
atraktivita. Svojím obsahom, obrazovým i slovným podaním i zaradením v rýchlom slede 
ostatných zahraničných príspevkov mohli tieto zábery pôsobiť na citlivejšiu skupinu 
divákov šokujúco. Zodpovednosť za odvysielanie takýchto záberov by si mal vysielateľ 
uvedomiť a ak sa rozhodne ich zaradiť, je vhodné diváka pred ich uvedením aspoň 
upozorniť, tak ako tomu bolo v treťom príspevku s nevhodnými zábermi, odvysielanom v 
rámci domáceho spravodajstva 29.6.- /Rýchli policajti/ - Príspevok prinášal informáciu o 
tom, že už po 20 dňoch odhalili bratislavskí kriminalisti vraždu Ukrajinca. Boli pritom 
použité policajné zábery, ktoré zobrazovali zohavené telo zavraždenej obete. Moderátor v 
štúdiu pred uvedením spomínaných záberov však divákov upozornil, že zábery nie sú 
vhodné pre deti. 

Komparácia  

Informovanie o násilných činoch je pravidelnou súčasťou spravodajstva predovšetkým 
komerčných televízií. V sledovanom období priniesla najviac takýchto príspevkov v 
domácom spravodajstve TV Markíza /12/ - dva z nich s realistickými, atraktívnymi 
zábermi na dôsledky trestného činu sú už v riešení, TV Luna zas v rámci zahraničného 
spravodajstva /17/. Vysielanie STV obsahovalo zo sledovaných televízií najnižší počet 
príspevkov o násilných trestných činoch. 
Po porovnaní sledovaných televíznych staníc možno vyvodiť záver, že TV Luna, hoci 
mala najväčší počet príspevkov o násilných činoch (23), iba v dvoch prípadoch (z toho 
jeden zo zahraničia) možno hovoriť o neodôvodnenosti odvysielaných záberov. STV 
odvysielala najmenej príspevkov o násilných trestných činoch (7), pričom v jednom 
prípade boli zábery zaradené do správy neodôvodnene, iba pre jej zatraktívnenie. TV 
Markíza odvysielala celkovo 12 príspevkov, ale až v 6 prípadoch (z toho 3 zo zahraničia) 
možno posúdiť odvysielané zábery za neodôvodnené, zaradené pre ich atraktívnosť zo 
zámerom zaujať až šokovať diváka. 

5. Výskyt nekorektných správ 

Pri sledovaní napĺňania objektivity a vyváženosti spravodajských príspevkov sa tieto 
posudzovali na základe vopred vymedzených kritérií žurnalistickej práce, ktorými boli:  

•  relevancia ( prezentácia toho, čo si zasluhuje zo spoločenského hľadiska pozornosť) 
•  presnosť ( najdôležitejšie kritérium kvality žurnalistickej práce),  
•  transparentnosť ( požiadavka uvádzať pri kontroverznej problematike informačné 
zdroje potvrdzujúce spoľahlivosť informácií) 
•  vecnosť (žurnalisti by nemali do prezentovaných informácií vkladať vlastné komentáre 
či hodnotenia. Na vyjadrovanie vlastných stanovísk by mal byť vyčlenený osobitný 
publicistický žáner - komentár) 
•  vyváženosť (ide o rovnomerné zastúpenie nielen politických alternatív, čo sa týka 
rozsahu a úpravy konkrétnej správy) 
•  rôznorodosť ( poskytovanie čo najširšieho výberu informácií) 
•  aktuálnosť ( rýchle informovanie o relevantných udalostiach) 



•  zrozumiteľnosť (logicky správne radenie faktov, udalostí).  

Noviny STV 

R e l e v a n c i a  
ako kvalitatívny znak vzťahujúci sa na to, čo si zasluhuje pozornosť predovšetkým zo 
spoločenského hľadiska sa nedodržala pri prezentácii kľúčového problému našej 
spoločnosti - nezamestnanosti. Daný problém sa pritom naliehavo dotýka státisícov 
našich občanov. STV mu nevenovala náležitý priestor( 3 príspevky). 

V y v á ž e n o s ť 
Pri prezentácii informácií o politických subjektoch, ich predstaviteľoch je obzvlášť 
dôležité rešpektovať kritérium vyváženosti, aby sa určité názory nepotláčali v prospech 
iných. Nejde tu len o samotnú prezentáciu, ale i o rovnomerné zastúpenie politických 
alternatív, čo sa týka rozsahu a úpravy konkrétnej správy. 
Pri sledovaní tohto parametra možno konštatovať, že v jednotlivých konkrétnych 
správach neboli rovnomerne zastúpené, resp. prezentované relevantné politické 
alternatívy súčasnej parlamentnej opozície. Vo väčšine správ, v ktorých mala priestor na 
vyjadrenie aj opozícia, jej prezentácia nemala vyvážený časový rozsah v porovnaní s 
koalíciou. 
Súčasná opozícia mala v danom období len malý priestor na prezentáciu vlastných 
politických alternatív. Viď grafy v prílohe. 
Nevyváženosť informácií - neposkytnutie priestoru druhej strane v kontrovezných 
situáciách - sa prejavila nielen v príspevkoch týkajúcich sa opozície, ale aj v príspevkoch 
mapujúcich dianie v súčasnej vládnej koalícii. Ide napr. o nasledujúce príspevky:  

Správa s názvom Tunelovanie? zo dňa 6.6.2000 priniesla negatívne informácie o 
vytunelovaní Kúpeľov Sliač-Kováčová. ( Podľa auditu sú Kúpele Sliač-Kováčová údajne 
celkom vytunelované.) Majoritným vlastníkom akcií kúpeľov sa v roku 1996 stal V. 
Soboňa. Majoritným vlastníkom akcií kúpeľov bola spoločnosť Corvas do júna minulého 
roka. Podľa správy dlhuje Corvas kúpeľom vyše 41 miliónov korún. Toto konštatovanie 
považujeme za závažné (ekonomická kriminalita). Za zodpovedného za daný stav bol 
nepriamo - cez spoločnosť Corvas - označený V. Soboňa. V príspevku nedostal priestor 
na vyjadrenie, ani redaktorka neoznámila, že sa STV pokúšala získať jeho stanovisko k 
prezentovaným informáciám. 

Správa s identickým názvom Tunelovanie zo dňa 21.6.2000 prezentovala listinné dôkazy 
o hospodárení spoločnosti CORVAS v Kúpeľoch Sliač-Kováčová. Redaktorka v závere 
správy konštatovala: " Kúpeľom Sliač-Kováčová Viliam Soboňa účtoval aj ročné 
poistenie seba a svojej manželky v hodnote takmer 67.000 korún." Priestor na vyjadrenie 
nedostal V. Soboňa, ako napadnutá strana. 

Redaktor STV v správe Bez verdiktu zo dňa 14.6. 2000, týkajúcej sa kauzy Štefanko 
(zastavenie konania kárneho senátu vo veci z procesných dôvodov), konštatuje: "Po 
dnešku je teda jasné, že napriek svojskému výkladu práva, kde dominuje sekera a fyzické 
násilie, zostáva Jozef Štefanko sudcom Najvyššieeho súdu a bude tak de facto rozhodovať 



o tých najzávažnejších právnych kauzách v Slovenskej republike." Sudca Štefanko 
nedostal priestor na vyjadrenie, (jeho prezentácia bola nelichotivá, bol prezentovaný 
negatívne) kde mohol poskytnúť diváckej obci svoje stanovisko na problém týkajúci sa 
jeho osoby. Priestor dostal predseda Najvyššieho súdu SR. Š. Harabín, ktorý sa vyjadril k 
postupu kárneho senátu NS SR. 

Dňa 20.6.2000 odznela krátka čítaná správa nasledujúceho znenia: "Košický krajský súd 
zablokoval akcie VSŽ Oceľ v hodnote 188 miliónov korún, čo je vyše tretina majetku 
spoločnosti. Vyhovel tak žiadosti a.s. City Holding Košice, ktorá sa domáha svojej 
pohľadávky voči VSŽ v objeme 8,5 miliónov nemeckých mariek Vedenie železiarní 
pohľadávku neuznáva a proti rozhodnutiu súdu sa odvolalo. Vstup US Steelu do VSŽ by 
táto situácia, podľa hovorcu Jozefa Marka, nemala ohroziť."Daná správa bola faktickým 
"úvodom" k prezentácii problémov v SPP a v súvislosti s istými informáciami týkajúcimi 
sa L. Krajňáka. Ide o nasledovné správy:  

Dňa 21.6.2000 bola odvysielaná správa s názvom Dôsledky, ktorá sa týkala vyvodenia 
dôsledkov vyplývajúcich z vykonanej kontroly v SPP. Podľa redaktora "pointou tejto 
kauzy sú totižto napäté vzťahy medzi riaditeľom SPP a šéfom dozornej rady Ladislavom 
Krajňákom. Ten už ministra hospodárstva písomne informoval o svojich vážnych 
výhradách voči Pavlovi Kinčešovi. Pavol Kinčeš ale tvrdí, že dozorná rada prekračuje 
svoje kompetencie a chce priamo riadiť SPP. Výhrady šéfa dozornej rady preto Kinčeš 
považuje za účelové. Ladislav Krajňák ( na obrazovke sa objavil L. Krajňák, ktorý čosi 
hovoril, čo nebolo počuť, nedošlo k označeniu záberu, či ide o archívne zábery, resp. 
nedošlo k identifikácii iného jeho vystúpenia v STV alebo v inom médiu) dnes pre STV 
povedal, že výsledky kontroly nepozná, ale dozorná rada sa nimi zaoberať bude. 
Rozhodne však minister, pripomenul Krajňák. Svoje výhrady voči Pavlovi Kinčešovi však 
opätovne potvrdil." 
Nasledovalo vyjadrenie M. Dzurindu: " Nemám dobrý pocit z toho diania okolo SPP. 
Začínam cítiť vplyv lobistických skupín." 
Vzápätí moderátorka Novín STV prečítala správu s názvom Stret záujmov ? nasledovnej 
dikcie: "Meno člena Dozornej rady SPP, Ladislava Krajňáka sa včera objavilo aj v iných 
súvislostiach. Spoločnosť City Holding totiž iniciovala obchodný spor s VSŽ Košice. 
Podľa vicepremiéra Ivana Mikloša ide v tomto prípade o stret záujmov. Ivan Mikloš 
označil postup Ladislava Krajňáka voči železiarňam za vedomú obštrukciu, ktorá má za 
cieľ vytrieskať čo najviac zo súčasnej situácie. Podľa vicepremiéra je načase pozrieť sa 
na prsty tým, ktorí sedia v štátnych podnikoch a evidentne obhajujú skôr svoje súkromné 
záujmy. Ivan Mikloš dodal, že pohľadávka City Holding voči železiarňam vznikla ešte v 
januári, pričom podanie na súd prišlo až po podpísaní memoranda s US Steel." 

Dňa 27.6.2000 bola odvysielaná správa s názvom Výzva, kde moderátorka konštatovala, 
že minister hospodárstva vyzval L.Krajňáka prostredníctvom STV na odstúpenie z 
funkcie. Ľ.Harach: "Najlepšie by bolo, keby sám zvážil svoje ďalšie pôsobenie. Ak nie, 
tak my končíme isté, istú kryštalizáciu personálnych otázok vo vzťahu k SPP a budeme to 
riešiť." Nasledoval identický prestrih na Ladislava Krajňáka, ktorý sme popisovali vyššie. 
B. Dobšinský pokračoval:" Ladislav Krajňák pre STV vyhlásil, že na svoj dobrovoľný 



odchod nevidí žiadny dôvod, pretože v prípade VSŽ iba hájil zákonným spôsobom svoje 
legitímne záujmy." 

Prípad Krajňák - nominant SOP- zarezonoval aj v správe s názvom Napätie dňa 
29.6.2000. Minister hospodárstva vyzval L. Krajňáka, aby odstúpil. L. Krajňák bol na 
obrazovke v tej istej podobe ako v príspevku zo dňa 21.6.2000. K jeho potenciálnemu 
odvolaniu sa vyjadroval Ľ. Harach ako minister hospodárstva, B. Bugár ako predstaviteľ 
SMK a P. Hamžík ako predstaviteľ strany, ktorá L. Krajňáka nominovala na post šéfa 
Dozornej rady SPP. L. Krajňák opäť nedostal priestor na vyjadrenie, ani neodznela 
informácia, že sa redakcia pokúšala o rozhovor s ním.  

V e c n o s ť - /komentatívne prvky/ 
K zachovaniu tohto kritéria dochádza vtedy, ak žurnalisti nevkladajú vlastné hodnotenia 
či komentáre do prezentovaných príspevkov. K nedodržaniu daného kritéria došlo v 
nasledovných prípadoch: 

Redaktor v príspevku s názvom Identifikácia zo dňa 13.6.2000 komentoval prípadný 
rozpad klubu SDK nasledovne: " ... Rozpad klubu SDK by ale mohol znamenať faktický 
zánik celej vládnej koalície. Principiálne riešenie sporu ( problém SDKÚ) je stále v 
nedohľadne. Mikuláš Dzurinda sa týmito problémami verejne zaoberať odmieta." 

Správa s názvom Zodpovednosť zo dňa 15.6.2000 načrtáva potenciálne odvolanie J. 
Mudríka z postu šéfa bankového dozoru NBS. 
Redaktorka pripomína: " ... Iniciovať odvolanie viceguvernéra môže vláda. Tá však 
doteraz aj napriek výhradám nič neurobila." Vláda ako celok nerokovala o prípadnom 
odvolaní viceguvernéra NBS, STV však vládu kritizuje, že tak ešte neurobila. 

Redaktor v správe zo 14. 6. 2000 týkajúcej sa kauzy Štefanko konštatuje: "Po dnešku je 
teda jasné, že napriek svojskému výkladu práva, kde dominuje sekera a fyzické násilie, 
zostáva Jozef Štefanko sudcom najvyššieeho súdu a bude tak de facto rozhodovať o tých 
najzávažnejších právnych kauzách v Slovenskej republike."  

Dňa 30.6.2000 v správe Obviňovanie redaktor konštatuje: "Neústupnosť premiéra a 
poznanie, že poslanecká frakcia SDKÚ utajene pracuje a schádza sa s ňou aj premiér, 
KDH aj DS rozhorčila. ... Podľa informácií STV však Mikuláš Dzurinda už začal hľadať 
volebný štáb SDKÚ." Vyjadrenie naznačuje špekuláciu, že SDKÚ hrá na predčasné 
parlamentné voľby za chrbtom jednotlivých platforiem SDK. Naznačuje politickú 
nekorektnosť SDKÚ, ktorá by mohla spôsobiť patovú situáciu v koalícii. 

V Správe Smutná žatva zo dňa 20.6.2000 okomentoval redaktor tvrdenie M. Dzurindu, že 
nebude problém nakúpiť obilie pre celé Slovensko, nasledovne: " Otázka je, od koho, 
pretože sucho postihlo celú strednú Európu, ale aj niektoré časti ostatných kontinentov."  

Redaktor v správe s názvom Bez výsledku (rokovanie strán SDK) dňa 23.6.2000 
konštatuje: " Materské strany sa ale podľa informácií STV v najbližších týždňoch pokúsia 
odvolať predsedu poslaneckého klubu Romana Kováča. Oficiálne vymedzenie SDKÚ teda 



dzurindovci odmietajú. Neoficiálne však, podľa našich informácií, táto poslanecká 
frakcia reálne pracuje. A začal sa s ňou schádzať aj premiér Dzurinda." 
Redaktor načrtáva možnú destabilizáciu SDK. 

Redaktorka v Správe Vražda ( zavraždenie korunného svedka v procese s M. Černákom v 
Kinceľovej) dňa 27.6.2000 komentovala túto udalosť nasledovne: " Aj v súvislosti s 
vraždou, ktorá sa dnes v Kinceľovej udiala sa opäť raz vynára aktuálna otázka, či sú 
korunní svedkovia v rozhodujúcich a vážnych súdnych procesoch dostatočne chránení." 

Redaktor v správe mapujúcej zdravotný stav prezidenta zo dňa 27.6.2000 uviedol: "... 
podľa odborníkov opozície slovenskí lekári nezlyhali, ale organizácia pri riešení 
zdravotného stavu prvého muža tohto štátu. Otázkou zostáva, čo potom môže očakávať 
radový občan." 

V tom istom dni redaktorka STV vyjadrila svoj názor na spôsob informovania o 
zdravotnom stave prezidenta. "... Pripomeňme, že tlak novinárov na spôsob informovania 
o stave prezidenta sa zvýšil v piatok. Médiá vtedy priniesli informáciu o dobrom stave, 
pretože nevedeli o štvorhodinovej náročnej operácii. Dodajme, že obavám z obťažovania 
členov komisie na chodníku by mohla predísť nimi zorganizovaná tlačová konferencia."  

Dňa 29.6.2000 STV odvysielala správu s názvom Napätie, ktorá sa venovala pomerom v 
SPP. Redaktor: " ... Odvolanie Krajňáka ale môže komplikovať fakt, že podľa týždenníka 
Plus 7 dní, poslanec G. Palacka jazdí na aute Krajňákovej firmy. Bugár preto nevylučuje 
nadštandardné väzby medzi Krajňákom a SDKÚ. ... Krajňákovo odvolanie môže ako v 
prípade Slovenských elektrární vyvolať koaličnú búrku. Pavol Hamžík dnes totižto 
priamo varoval pred narúšaním koaličnej stability v štátnych podnikoch." 
"Komentár" redaktora potvrdený údajným vyjadrením B. Bugára naznačuje, že silná 
kapitálová skupina okolo L. Krajňáka môže byť dôležitá pre SDKÚ v budúcich 
parlamentných voľbách. 

Redaktor komentoval v správe Obviňovanie dňa 30.6.2000 postup premiéra Dzurindu 
ako predsedu SDKÚ takto: " Neústupnosť premiéra a poznanie, že SDKÚ utajene pracuje 
a schádza sa s ňou aj premiér, KDH a DS rozhorčila. ... Podľa informácií STV však M. 
Dzurinda už začal hľadať volebný štáb SDKÚ." 
Redaktor dostal svojím komentárom do nepríjemnej situácie nielen SDKÚ a jej predsedu, 
ale aj do istého antagonizmu s KDH a DS ako platformami SDK. 

A k t u á l n o s ť  
Medializované správy, neodvysielané v STV 

Aktuálnosť je dôležitým parametrom hodnotenia kvality spravodajstva. V 
monitorovanom období sme zaznamenali, že v printových médiách bola dňa 17.6.2000 
publikovaná správa, ktorá prinášala informácie o demarši (aide mémoire) Svetovej 
banky, ktorý dostala vláda SR v súvislosti s úpravami cien plynu a elektrickej energie. 
Tieto sú podľa Svetovej banky u nás deformované. Správa sa dá považovať za závažnú, 
pretože realizácia "výčitiek" Svetovej banky smerujúca k úprave cien energií by 



znamenala ich zvýšenie, čím by došlo k ďalšiemu poklesu životnej úrovne väčšiny 
obyvateľov SR. 

V printových médiách rezonovala správa Amnesty International o dodržiavaní ľudských 
práv. Uvedená správa AI o dodržiavaní ľudských práv vo svete bola kritická voči SR ( 
intolerancia voči Rómom, rasizmus v SR). V STV táto správa nebola prezentovaná. 

V monitorovanom období sa v médiách všeobecne pertraktovala údajná neoficiálna 
ponuka generálneho tajomníka OSN K. Annana pre B. Schmögnerovú, ktorú mala 
zastávať v OSN. Premiér podľa médií túto ponuku pred ministerkou financií zatajil. STV 
danú správu neprezentovala vôbec. 

M a n i p u l a t í v n e prvky v spravodajských príspevkoch 
STV priniesla dňa 8.6.2000 reportáž z protestného mítingu organizovaného HZDS na 
Námestí slobody v Bratislave. Okrem všeobecných informácií o zhromaždení - kto na 
ňom vystúpil, vystúpenie V. Mečiara - STV v príspevku konštatovala: " Predtým, než sa 
samotný míting začal, sa priaznivci HZDS ostro vyjadrovali o slovenských médiách, 
najmä verejnoprávnej Slovenskej televízii. "  
STV prezentovala rozvášnenú ženu v staršom veku, ktorá nehovorila, ale kričala; čo, to 
sa nedalalo rozumieť. Niekto z protestujúcich ľudí nasadil na snímajúcu kameru slamený 
klobúk. Nasledoval záber na korpulentného muža v dave s cigaretou v ústach. 
Prezentáciou popísaných záberov vznikol dojem, že všetci prítomní protestujúci sa 
správali podobne. Potenciálne mohlo dôjsť k vyvolaniu negatívnych pocitov nielen voči 
HZDS, ale aj voči ich sympatizantom, ako k spoločenstvu hlúpych a vulgárnych ľudí.  

Manipulatívne prvky sa vyskytli i vo vyššie uvedených príspevkoch zaradených do 
kategórie nevyvážených. Ide predovšetkým o komentovanie určitých udalostí, ktoré sa 
iba naznačujú, nestali sa, nie sú teda skutočnosťou. Napr. naznačovaný rozpad klubu 
SDK, "hra" SDKÚ na predčasné parlamentné voľby, ataky voči L. Krajňákovi, 
naznačená spolupráca a úzke väzby L. Krajňáka a SDKÚ.  

P r e s n o s ť 
Presnosť je najdôležitejším kritériom kvality žurnalistickej práce. Podľa tohto kritéria by 
správa mala obsahovať výlučne fakty zodpovedajúce skutočnosti. 

Všetky vyššie citované časti zo správ prezentovaných v Novinách STV v monitorovanom 
období pod znakom Vecnosť nespĺňajú kritérium presnosti, pretože komentatívne 
vyjadrenia redaktorov ich posúvajú len do potenciálnej, resp. fakultatívnej roviny. Naše 
konštatovanie potvrdzuje vývoj v oblastiach týkajúcich sa prezentovaných udalostí, napr. 
nedošlo k rozpadu klubu SDK, nedošlo k odvolaniu R. Kováča z postu predsedu klubu v 
parlamente (stal sa medzitým ministrom zdravotníctva), nebol zo svojej funkcie odvolaný 
L. Krajňák, nemedializovala sa spojitosť medzi L Krajňákom a SDKÚ. 

Dané kritérium bolo spochybnené v správe Žaloba? odvysielanej dňa 9.6.2000 ( SNS 
zvažuje podať žalobu na M. Dzurindu pre podozrenie zo spáchania vojnových zločinov v 
súvislosti s útokmi NATO na JZR). Redaktorka prezentovala údajné vyjadrenie J. Figeľa 



v nasledovnej súvislosti: " J. Figeľ zdôrazňuje, že zo strany prezidenta Juhoslávie 
Miloševiča išlo o najrozsiahlejšiu genocídu od čias Hitlera a Stalina." Pravdivosť údaja 
je diskutabilná. Podľa najnovších informácií významných svetových printových médií sa 
nepotvrdili tvrdenia o genocíde albánskeho obyvateľstva v Kosove zo strany Srbov. 

K spochybneniu kritéria presnosti došlo aj v správe dňa 21.6.2000 Čo s ním? ( V zábere 
na obrazovke S. Miloševič) 
"Hlavná žalobkyňa medzinárodného trestného tribunálu pre bývalú Juhosláviu Carla del 
Ponteová počas trojdňovej návštevy Kosova a Čiernej Hory kontaktuje obete etnických 
čistiek. Del Ponteová sa jednoznačne vyjadrila aj o osude S.Miloševiča..." 
Správa bola zrejme prebratá z agentúrnej siete. Správa nebola presná. Carla del Ponteová 
sa s prezidentom Čiernej Hory nestretla na teritóriu tejto zväzovej republiky JZR, ale na 
poloostrove Prevlaka, ktorý je nateraz pod zvrchovanosťou Chorvátska.  

T e c h n i c k é a v ý z n a m o v é nedostatky v Novinách STV 
Správa s názvom Spomalenie, odvysielaná dňa 15.6.2000, sa venovala spomaleniu 
privatizácie Transpetrolu a ST. Redakcia dala priestor na vyjadrenie aj S. Kozlíkovi. Pri 
redakčnej úprave bolo jeho vyjadrenie prestrihnuté uprostred vety. Vyjadrenie vyznelo v 
kontexte zmätočne, došlo k zníženiu profesionality práce redakcie. 
S.K.:" Ja si myslím, že jediný podnik, kde by tá privatizácia mala ísť rýchlym tempom a 
vinou vlády sa spomalila, sú telekomunikácie a že v tých ďalších podnikoch, naopak 
určité spomalenie." 

Rovnaký nedostatok sa objavil v Novinách STV dňa 19.6.2000 v príspevku s názvom 
Bankroty. K problému sa vyjadril poslanec za SNS R. Šepták. Jeho vyjadrenie, hoci malo 
primeraný časový rozsah, bolo v závere zostrihané tak, že sa stratil zmysel záverečnej 
vypovedanej vety: "... že vznikajú firmy, ktoré budú robiť riadený krach, jednoducho 
daňové úniky." 

Televízne noviny TV Markíza 

V y v á ž e n o s ť  
Vyváženosť nebola dodržaná v nasledovných príspevkoch: 

1.6. - Zmanipulovaný konkurz - Podozrenie, že Bisák a Gavorník nesprávne privatizovali 
podnik EZ-elektrosystémy. Ralen s.r.o ich obvinil, že zobrali za privatizáciu úplatok. 
Zástupca Ralen s.r.o. tvrdil, že má dôkazy. Gašparoviča spravodajca nezastihol a 
privatizér je ochotný hovoriť až neskôr. Bisák a Gavorník boli v príspevku spomenutí, ale 
nedostali priestor na vyjadrenie. 

5.6. - 172 záchodov - Podľa J. Ivora došlo k porušeniu zákona pri prestavbe sídla HZDS. 
Nebol daný priestor na vyjadrenie nikomu z HZDS, ktorého sa správa dotýkala. Správa 
informovala o porušení zákona.  

8.6. - Transformácia železníc - V príspevku bola prezentovaná situácia ŽSR. Hoci bol 
nepriamo kritizovaný parlament a vláda za to, že manažment je volený politicky, nebol 



daný priestor vláde, politickým stranám, ani ministrovi dopravy. V príspevku bol daný 
priestor iba bývalému ministrovi dopravy Palackovi a riaditeľovi ŽSR Egyedovi.  

10.6. - Hladovka pred parlamentom - Lekári chcú protestovať za zvýšenie platov a 
riešenie problémov zdravotníctva. V príspevku bola napadnutá vláda a rezort 
zdravotníctva, ale nebol daný priestor vyjadriť sa ani vláde, ani ministerstvu 
zdravotníctva.  

13.6. - Reforma na počkanie - Správa o stanovisku ZMOS k návrhu reformy štátnej 
správy. V správe nedostali priestor vláda ani koalícia, ktoré boli v správe kritizované. 
Priestor na vyjadrenie nedostal ani spracovateľ návrhu reformy štátnej správy.  

16.6. - Kauza Sliač - V príspevku bol kritizovaný privatizér V. Soboňa a postup 
Ministerstva vnútra v kauze Kúpele Sliač. Bola to informatívna správa o možných 
právnych postupoch subjektov a ich dôsledkov v konaní. MV dostalo v príspevku 
priestor, Soboňa alebo jeho právny zástupca nemal priestor na vyjadrenie. 

9.6.- Nelegálny odchod - Gavorník bol vyšetrovateľom obvinený z brania úplatku. 
Gavorník odišiel do Anglicka napriek tomu, že nemal pas. V správe nebol poskytnutý 
priestor Gavorníkovmu advokátovi. Stalo sa tak až v spravodajskej relácii 12.6. v správe 
Cesty úniku (2,20 min.), kde bol daný priestor vyjadriť sa k obvineniu obvinenému 
Gavorníkovi a aj jeho obhajcovi. 

14.6. - Kauza Štefanko - Nebol daný priestor osobe, priestupok ktorej sa v príspevku 
spomínal. Správa sa dotýkala uvedenej osoby len nepriamo, pretože spravodajca skúmal 
postup súdu vo veci a nie priestupok osoby. Dotknutá osoba podala na Radu sťažnosť. 
Rada posúdila sťažnosť za neopodstatnenú, pretože sťažovateľ nevyužil zákonné 
možnosti na zjednanie nápravy a účinnú obhajobu svojich práv. 

V e c n o s ť a z r o z u m i t e ľ n o s ť 
6.6. - Rozhodovanie o licencii - V správe boli komentatívne prvky, redaktorka 
komentovala činnosť RRTV. Navyše správa bola málo zrozumiteľná, fakty neboli 
podávané v logických súvislostiach, čím pôsobila zmätočne. 

A k t u á l n o s ť 
Medializované správy, neodvysielané v TV Markíza 

17.6.2000 bola publikovaná správa, ktorá prinášala informácie o demarši (aide mémoire) 
Svetovej banky, ktorý dostala vláda SR v súvislosti úpravami cien plynu a elektrickej 
energie. Správu považujeme za závažnú, pretože realizácia "výčitiek" Svetovej banky 
smerujúca k úprave cien energií by znamenala ich zvýšenie, čím by došlo k ďalšiemu 
poklesu životnej úrovne väčšiny obyvateľov SR. TV Markíza uvedenú informáciu 
neodvysielala.  

M a n i p u l a t í v n e prvky 
2.6.- Show vs realita - Na diaľnici nebol vybudovaný výjazd do obcí Hybe a Východná. 



Moderátorka v úvode kriticky komentovala otváranie diaľnic bývalým premiérom V. 
Mečiarom. V príspevku bol negatívny charakter informácií spájaný s menom V. Mečiara. 

7.6. - Odkladaná téma - Problém privatizácie Transpetrolu a SE. Moderátorka vyjadrila 
názor, že SDĽ bude brzdiť privatizáciu SE, pričom v obraze boli zobrazení traja 
predstavitelia SDL - B.Schmögnerová, P.Koncoš, P.Magvaši, hoci práve oni nemuseli 
byť proti privatizácii. Negatívny charakter informácie bol prostredníctvom obrazu 
spájaný s predstaviteľmi SDĽ. 

19.6. - Prezidenta operovali - Informácia o zdravotnom stave prezidenta. V závere bola 
uvedená anketa o tom, či by sa mali činitelia informovať o stave prezidenta. Spravodajca 
vyjadril kritiku toho, že o zdravotný stav sa zaujíma viac zahraničných činiteľov ako 
domácich. Počas tejto kritiky boli zobrazení B.Schmognerová, P.Magvaši a P.Koncoš z 
SDĽ, hoci kritizovaná bola celá vláda a parlament.  

Hlavné správy TV Luna 

V y v á ž e n o s ť  
Príspevky, v ktorých dotknutá strana vôbec nedostala priestor 

5.6. - Problematické sídlo - Príspevok informoval o vyšetrovaní trestného činu podvodu v 
súvislosti s rekonštrukciou bývalej budovy HZDS na Jégeho - nikto z HZDS nemal 
priestor na vyjadrenie. 

8.6. - V príspevku citoval redaktor zo správy SIS o výsledkoch kontroly v SŠHR 
konkrétne obvinenia týkajúce sa osoby podpredsedu SŠHR Š.Sotáka - stanovisko 
Š.Sotáka neodznelo. 

20.6. - Neviditeľné Košice - V príspevku informujúcom o finančných problémoch mesta 
Košice primátor Košíc obvinil vládu z nezáujmu o finančné problémy mesta, vláda podľa 
neho brzdí predaj obligácií, ktorý by mal pomôcť vyriešiť finančné problémy Košíc. 
Napriek vyslovenej kritike vlády, jej stanovisko v príspevku neodznelo. 

21.6. - Zmeny v SPP - Príspevok informoval o personálnych problémoch SPP. K osobe 
predsedu dozornej rady SPP Krajňákovi redaktor uviedol: "Paradoxné je, že výhrady sú 
práve od človeka, ktorého meno je spájané so spoločnosťou Gala, ktorá značne poškodila 
Slovenské elektrárne." L. Krajňák nedostal priestor na vyjadrenie a v príspevku 
neodznelo, či ho televízia v tejto veci požiadala o vyjadrenie. 

26.6. - Zanedbaná starostlivosť - v príspevku viacerí politici kritizovali nedostatočný 
záujem ministra zdravotníctva o problémy v súvislosti s hospitalizáciou prezidenta. 
Stanovisko ministra v príspevku neodznelo. 

25.6. SDSS verzus SOP - Poslanec M.Hort kritizoval nejasnosť postojov P.Hamžíka v 
súvislosti s koaličnou zmluvou. Vyjadrenie P.Hamžíka neodznelo. 



16.6. - Čas dozrel - príspevok o zverejnení správy NKÚ o tunelovaní Správy štátnych 
hmotných rezerv - redaktor uviedol, že podľa správy vedenie SŠHR predávalo obilie 
firmám, ktoré boli úzko prepojené na podpredsedu Správy Štefana Sotáka, ktorého do 
úradu nominovala SOP. Oslovení boli zástupcovia SDĽ, SMK, DS, zástupca SOP nie. 
V príspevku, ktorý nespĺňal kritérium názorovej vyváženosti, bol navyše uvedením 
informácie, že Š.Sotáka nominovala do úradu SOP, prezentovaný zjavný zámer spojiť 
negatívny charakter informácie s menom politickej strany - v tomto prípade SOP. 
Obdobný zámer taktiež v súvislosti s SOP bol zaznamenaný v príspevku z 22.6.- Bez 
imunity...- Poslanci zbavili imunity poslanca Sládečka. Moderátorka v štúdiu slovami: 
"Voči tomuto nezávislému poslancovi sa tak začne trestné stíhanie..." uviedla, že ide o 
nezávislého poslanca, avšak v pozadí, kde bol titulok správy s fotografiou I.Sládečka, 
bolo logo SOP. 

28.6. - Spor v SPP - SMK označilo postup ministra Haracha v prípade SPP za váhavý. K 
problému sa vyjadril minister Harach, zástupca HZDS, vyjadrenia B.Bugára boli len 
sprostredkované redaktorom. Príspevok formálne spĺňal kritérium vyváženosti, keďže v 
ňom odzneli názory zainteresovaných strán, stanovisko jednej z nich bolo na rozdiel od 
ostatných len sprostredkované redaktorom. 

V e c n o s ť - komentatívne prvky  
12.6. - Prezident podpísal - informácia o tom, že prezident podpísal zákon o prístupe k 
informáciám. V závere príspevku redaktorka uviedla: "Pri získavaní prezidentovho 
stanoviska k podpísaniu zákona sme sa mohli aj my presvedčiť o tom, aké je to, keď nie 
všetci majú rovnaký prístup k informáciám. Kým jednému televíznemu štábu na otázky 
odpovedal, my sme sa toho až do uzávierky nedočkali. Aj hovorca, ktorý je platený z daní, 
nám bol ochotný akurát odslova doslova prečítať stanovisko napísané na papieri." 

29.6. - Darí sa nám... - Príspevok informoval o odovzdaní správy o pripravenosti vstupu 
SR do EÚ podpredsedom vlády Hamžíkom veľvyslancovi EK v SR W. Rochelovi. Na 
záver príspevku redaktorka vyslovila domnienku, že: "V prípade predčasných volieb a 
zmeny politických síl na Slovensku by mohol byť náš vstup do EÚ ohrozený vzhľadom na 
nedôveryhodnosť niektorých politických subjektov v zahraničí." 

A k t u á l n o s ť 
Medializované správy neodvysielané v TV Luna 

V sledovanom období nepriniesla TV Luna vo svojej spravodajskej relácii predovšetkým 
nasledovné informácie uverejnené v printových médiách a odvysielané v iných médiách: 

4.6. - slávnostná intronizácia prešovského patriarchu, ktorý sa ako prvý Slovák stal 
hlavou pravoslávnej cirkvi pre Čechy a Slovensko. Slávnosti sa zúčastnil aj prezident 
R.Schuster. 

8.6. - protestný míting HZDS 



17.6.- bola publikovaná správa, ktorá prinášala informácie o demarši (aide mémoire) 
Svetovej banky, ktorý dostala vláda SR v súvislosti s úpravami cien plynu a elektrickej 
energie. 

P r e s n o s ť /správnosť/ 
12.6. - Slnko zapadlo - príspevok informoval o krachu spoločnosti SUN group, pričom v 
tejto súvislosti uviedla TV Luna logo inej spoločnosti - SUN Microsystems, ktorej sa 
však v spravodajskej relácii dňa 13.6. ospravedlnila. 

6.6. - Chorý Lexa doma - v príspevku moderátor nesprávne uviedol meno obhajcu 
I.Lexu. 

26.6. - V príspevku informujúcom o zdravotnom stave prezidenta Schustera bolo počas 
vyjadrenia hovorcu prezidenta J.Leikerta nesprávne uvedené jeho meno /Leikret/. 

M a n i p u l a t í v n e prvky 
Spájať negatívny charakter informácie alebo kritiku nejakého subjektu s iným subjektom 
prostredníctvom záberov sme zaznamenali v príspevku 12.6. - Záhada pasu - kritickú 
informáciu o vycestovaní Š.Gavorníka do zahraničia sprostredkúva redaktorka pred 
stenou, na ktorej sú fotografie členov HZDS - Krajčiho, Mečiara. 

Zaznamenali sme tiež príspevky, v ktorých spôsob prejavu moderátora, resp. redaktora 
naznačoval postoj k prezentovanej informácii, resp.subjektu:  
Ironický podtón malo napr. moderátorovo uvedenie správy z 30.6. Prekvapivé výsledky - 
o výsledkoch tendra v Slovenských telekomunikáciách, keď uviedol: "...Aké však bolo 
prekvapenie ministerstva, keď sa v obálke od KPN miesto ponuky nachádzal list, v 
ktorom Holanďania informovali o svojom rozhodnutí odstúpiť od tendra. Prekvapenie 
pre ministerstvo čakalo aj od Deutsche Telekom..." 
Rovnako vyznela aj informácia redaktora v správe z 24.6., keď informoval o vystúpení 
poslanca Krumpolca z SDSS: "To však predseda SDSS Jaroslav Volf zabudol novinárom 
oznámiť, že poslanec NR SR Jozef Krumpolec včera na predsedníctve oznámil, že 
vystupuje zo strany." 

Osobitným priestupkom voči pravidlám žurnalistickej praxe v spravodajstve Luny v 
sledovanom období bol príspevok Na krvný tlak z 10.6., ktorý obsahoval skrytú reklamu 
na liek Nebilet. Rada príspevok posúdila ako porušenie právnych predpisov regulujúcich 
rozhlasové a televízne vysielanie a rozhodla o určení bezodkladnej lehoty na nápravu.  

S ú h r n: 
Najčastejšie priestupky všetkých troch televízií v dodržiavaní pravidiel profesionálnej 
žurnalistiky v spracovaní spravodajských príspevkov v rámci sledovaného obdobia boli: 

•  nevyváženosť - u STV bola zaznamenaná v 7 príspevkoch, u TV Markíza ako aj u TV 
Luna v 8 príspevkoch 
•  komentatívne prvky - u STV zaznamenané v 11 príspevkoch, u TV Markíza v 1 a u TV 
Luna v 2 príspevkoch 



•  manipulatívne prvky - u STV boli zaznamenané v 3 príspevkoch, u TV Markíza v 3 a u 
TV Luna v 5 príspevkoch. 

Záver:  

Monitoring a analýza hlavných spravodajských relácií STV, TV Markíza a TV Luna v 
sledovanom období /1.-30.jún 2000/ potvrdili sústredenosť spravodajstva na domácu 
politiku. Priestor, ktorý venovali monitorované médiá vnútropolitickým problémom, 
súvisí aj s neštandardnosťou našej politickej scény, keď súčasťou vládnej koalície je až 
11 politických strán, ktoré pri obhajovaní svojich vlastných programov a cieľov často 
narážajú na záujmy iných koaličných strán. Tým sa množia nezhody medzi nimi a 
vznikajú politické problémy, ktorých mapovanie televíznym spravodajstvom sa spätne 
odráža na jeho tematickej štruktúre. Náležitý priestor v domácom spravodajstve v danom 
období nebol venovaný napríklad takému problému našej spoločnosti, akým je 
nezamestnanosť. Na nedostatočnej časovej ploche boli prezentované i iné každodenné 
problémy občanov - ekonomická situácia najmä mladých absolventov škôl, odliv mozgov 
do zahraničia, pokles životnej úrovne dôchodcov, mladých rodín s deťmi, ekonomická 
situácia v krachujúcich podnikoch. 

Výraznejší rozdiel v prezentácii tém u monitorovaných televízií predstavovali informácie 
z oblasti kriminality, kde v danom období dominovalo spravodajstvo TV Markíza. 
Správy o násilných činoch resp. ich dôsledkoch boli pravidelnou súčasťou predovšetkým 
domáceho spravodajstva tejto televízie. Túto skutočnosť potvrdzujú aj výsledky 
monitoringu zobrazovania reálneho násilia v spravodajstve, kde práve v TV Markíza bol 
výskyt príspevkov s nevhodnými zábermi vyšší ako v Novinách STV a Hlavných 
správach TV Luna. 

Analýza hlavných spravodajských relácií ďalej ukázala malý priestor venovaný opozícii, 
ktorá - hoci mala možnosť vyjadriť sa k väčšine problémov, ktoré sa jej priamo dotýkali, 
zriedkavejšie už k iným problémom - bola v monitorovaných televíziách prezentovaná na 
necelej štvrtine plochy venovanej politickým stranám. Pre lepšiu vyváženosť 
spravodajstva by mala opozícia dostávať adekvátny priestor častejšie sa vyjadriť k 
viacerým problémovým témam.  

Z hľadiska posudzovania pravidiel profesionálnej žurnalistiky pri spracovaní informácií 
sa vyskytlo v spravodajstve každej sledovanej televízie niekoľko príspevkov 
obsahujúcich nedostatky týkajúce sa základných pravidiel žurnalistickej práce - 
predovšetkým vyváženosti, vecnosti, aktuálnosti, ktoré by mali byť výzvou pre profesijnú 
sebareflexiu.  

 


	Správa o monitorovaní hlavných �spravodajských relácií STV, 
	I.Štruktúra hlavných spravodajských relácií STV, TV Markíza 
	II. Sledované parametre

